Komplettera ditt ärende
Saknas det information eller dokument i ditt ärende? Det går bra att komplettera i efterhand.
Du ansöker om ersättning från våra försäkringar genom att göra en anmälan till oss.
Som arbetare jobbar du exempelvis på lager, som städare eller personlig assistent, i butik, på bygge eller kör lastbil. Andra exempel är inom restaurang eller hotell.
Som tjänsteman jobbar du ofta på kontor, kanske med ekonomi eller IT. Ibland som chef eller arbetsledare.
Välj privatperson om du har eller har haft en anställning eller är egenföretagare. Även du som är anhörig väljer detta alternativ.
Välj arbetsgivare eller facklig representant när du i ditt jobb, i ditt fackliga uppdrag eller som försäkringsinformatör vill uträtta ett ärende eller söka information åt dig själv eller någon annan.
För anmälan vid sjukdom, arbetsskada och föräldrapenningtillägg anmäler du genom att logga in på Mina sidor med BankID. För anmälan vid dödsfall eller uppsägning på grund av arbetsbrist, fyller du i en anmälningsblankett som du skickar till oss.
Du skickar in anmälan.
När vi tagit emot anmälan, börjar vi handlägga ärendet.
Om vi behöver mer information, kontaktar vi dig och ber dig komplettera ärendet.
Vi skickar vårt beslut i ett brev via posten eller via Kivra.
Eventuell ersättning betalas ut.
Saknas det information eller dokument i ditt ärende? Det går bra att komplettera i efterhand.
Nej, försäkringen gäller även om du inte är med i facket.
Vi betalar ersättningen genom Swedbank. Du behöver anmäla ditt kontonummer på Swedbank kontoregister. Det ska du göra om du har ett konto hos Swedbank eller annan svensk bank. Om du inte anmäler kontonummer får du en utbetalningsavi med posten.
På Ersättningskollen.se får du koll på hur mycket pengar du kan få om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.
Vid arbetsskada kan du få ersättning av Afa Försäkring och Försäkringskassan. Vem gör vad och vilka ersättningar finns?