För dig som är ombud eller god man

Här finns infor­mation till dig som är ombud eller god man för en person som har ärenden hos Afa För­säkring.

Du hittar bland annat förklaringar om:

  • vad som krävs för att vara ombud eller god man,

  • hur du gör för att anmäla och skicka in handlingar,

  • vilken infor­mation du kan få från oss, och

  • hur du gör för att få tillgång till infor­mationen.

Kontrolluppgifter för ombud och gode män

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss på 0771-88 00 99 för att få en sammanställning för hela året. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Vad som krävs för att vara ombud

Om du är ombud för en kund hos Afa För­säkring måste du först skicka in en kopia av ombudsfullmakten till oss. Fullmakten ska innehålla fullmaktsgivarens och fullmakthavarens namn, beskriva vilket ärende som fullmakten gäller för och innehålla daterade underskrifter från båda parter.

När vi har fått fullmakten har du som ombud rätt att företräda kunden i ärendet och få de handlingar som omfattas av fullmakten.

Det skulle kunna vara:

  • intyg,

  • beslut,

  • medicinska handlingar,

  • brev, och

  • anmälningar.

Som ombud via fullmakt har du inte rätt att begära ut följande infor­mation:

  • registerutdrag*,

  • handlingar i ärenden som fullmakten inte gäller.

Du hittar fullmakter för ombud nedan.

*För att du som ombud ska kunna få ett registerutdrag krävs en fullmakt från kunden där det framgår att ett registerutdrag får göras. Begäran om ett registerutdrag måste alltid ske skriftligen.

Fullmakt för ombud

Så gör du en anmälan som ombud

För att anmäla ett ärende behöver du, tillsammans med ombudsfullmakten, skicka en anmälan till oss på papper via post.

Du hittar anmälnings­blanketter för nedladdning och utskrift här: Anmälningsblanketter.

Anmälan och ombudsfullmakten skickas till:

Afa För­säkring
106 27 Stockholm

Om du behöver hjälp att hitta blanketter, eller har andra frågor om anmälan, kan du kontakta kundtjänst.

OBS: Du som ombud kan inte göra en digital anmälan

Du som är ombud kan inte göra en anmälan digitalt. Detta eftersom digital anmälan kräver inloggning via BankId, vilket är kopplat till kunden.

Det är inte heller möjligt att hantera ärenden eller skicka dokument via kontaktformulär eller andra digitala kontaktvägar.

Så här får du handlingar som ombud

  1. Kontakta oss via post eller telefon.

  2. Beskriv vilka handlingar du önskar få, så skickar vi dem till den adress som registrerats för dig som ombud.

Kom ihåg att du endast kan få handlingar som rör det ärende som fullmakten omfattar.

Du hittar kontakt­uppgifter till Afa För­säkring på Kundtjänst.

OBS: Känsliga person­uppgifter skickas som rekommenderat brev

Om handlingarna du begär innehåller känsliga person­uppgifter kommer de skickas som rekommenderat brev. Du får då en avisering om att du kan hämta ut handlingarna på ett närliggande utlämningsställe.

Vad som krävs för att vara god man

Du som är god man behöver skicka ett utdrag ur överförmyndarens register eller beslutet från tingsrätten till Afa För­säkring innan du kan hantera ett ärende eller begära ut handlingar om kunden.

När vi har fått beslutet har du som god man rätt att företräda kunden i ärendet och få handlingar som omfattas av ditt förordnande som god man.

Detta gäller alla handlingar i alla ärenden som en person har hos Afa För­säkring. Det skulle kunna vara:

  • intyg,

  • beslut,

  • medicinska handlingar,

  • brev,

  • anmälningar, och

  • registerutdrag.

Så gör du en anmälan som god man

För att anmäla ett ärende behöver du, tillsammans med utdraget ur överförmyndarens register eller beslutet från tingsrätten, skicka en anmälan till oss på papper via post.

Du hittar anmälnings­blanketter för nedladdning och utskrift här: Anmälningsblanketter.

Dokument skickas till:

Afa För­säkring
106 27 Stockholm

Om du behöver hjälp att hitta blanketter, eller har andra frågor om anmälan, kan du kontakta kundtjänst.

OBS: Du som god man kan inte göra en digital anmälan

Du som är god man kan inte göra en anmälan digitalt. Detta eftersom digital anmälan kräver inloggning via BankId, vilket är kopplat till kunden.

Det är inte heller möjligt att hantera ärenden eller skicka dokument via kontaktformulär eller andra digitala kontaktvägar.

Så här begär du ut handlingar som god man

  1. Kontakta oss via post eller telefon.

  2. Beskriv vilka upp­gifter du önskar få, så skickar vi dem till den adress som registrerats för dig som ombud.

Du hittar kontakt­uppgifter till Afa För­säkring på Kundtjänst.

OBS: Känsliga person­uppgifter skickas som rekommenderat brev

Om handlingarna du begär innehåller känsliga person­uppgifter kommer de skickas som rekommenderat brev. Du får då en avisering om att du kan hämta ut handlingarna på ett närliggande utlämningsställe.