För dig som är ombud eller god man
Här finns information till dig som är ombud eller god man för en person som har ärenden hos Afa Försäkring.
Du hittar bland annat förklaringar om:
vad som krävs för att vara ombud eller god man,
hur du gör för att anmäla och skicka in handlingar,
vilken information du kan få från oss, och
hur du gör för att få tillgång till informationen.
Vad som krävs för att vara ombud
Om du är ombud för en kund hos Afa Försäkring måste du först skicka in en kopia av ombudsfullmakten till oss. Fullmakten ska innehålla fullmaktsgivarens och fullmakthavarens namn, beskriva vilket ärende som fullmakten gäller för och innehålla daterade underskrifter från båda parter.
När vi har fått fullmakten har du som ombud rätt att företräda kunden i ärendet och få de handlingar som omfattas av fullmakten.
Det skulle kunna vara:
intyg,
beslut,
medicinska handlingar,
brev, och
anmälningar.
Som ombud via fullmakt har du inte rätt att begära ut följande information:
registerutdrag*,
handlingar i ärenden som fullmakten inte gäller.
Du hittar fullmakter för ombud nedan.
*För att du som ombud ska kunna få ett registerutdrag krävs en fullmakt från kunden där det framgår att ett registerutdrag får göras. Begäran om ett registerutdrag måste alltid ske skriftligen.
Fullmakt för ombud
- PDF
Fullmakt för ombud - TFA
Filnummer: F3407Ladda ner (24.08 KB) - PDF
Fullmakt för ombud - AGS, FPT och Pensionsavsättning
Filnummer: F3408Ladda ner (24.08 KB)
Så gör du en anmälan som ombud
För att anmäla ett ärende behöver du, tillsammans med ombudsfullmakten, skicka en anmälan till oss på papper via post.
Du hittar anmälningsblanketter för nedladdning och utskrift här: Anmälningsblanketter.
Anmälan och ombudsfullmakten skickas till:
Afa Försäkring
106 27 Stockholm
Om du behöver hjälp att hitta blanketter, eller har andra frågor om anmälan, kan du kontakta kundtjänst.
Så här får du handlingar som ombud
Kontakta oss via post eller telefon.
Beskriv vilka handlingar du önskar få, så skickar vi dem till den adress som registrerats för dig som ombud.
Kom ihåg att du endast kan få handlingar som rör det ärende som fullmakten omfattar.
Du hittar kontaktuppgifter till Afa Försäkring på Kundtjänst.
Vad som krävs för att vara god man
Du som är god man behöver skicka ett utdrag ur överförmyndarens register eller beslutet från tingsrätten till Afa Försäkring innan du kan hantera ett ärende eller begära ut handlingar om kunden.
När vi har fått beslutet har du som god man rätt att företräda kunden i ärendet och få handlingar som omfattas av ditt förordnande som god man.
Detta gäller alla handlingar i alla ärenden som en person har hos Afa Försäkring. Det skulle kunna vara:
intyg,
beslut,
medicinska handlingar,
brev,
anmälningar, och
registerutdrag.
Så gör du en anmälan som god man
För att anmäla ett ärende behöver du, tillsammans med utdraget ur överförmyndarens register eller beslutet från tingsrätten, skicka en anmälan till oss på papper via post.
Du hittar anmälningsblanketter för nedladdning och utskrift här: Anmälningsblanketter.
Dokument skickas till:
Afa Försäkring
106 27 Stockholm
Om du behöver hjälp att hitta blanketter, eller har andra frågor om anmälan, kan du kontakta kundtjänst.
Så här begär du ut handlingar som god man
Kontakta oss via post eller telefon.
Beskriv vilka uppgifter du önskar få, så skickar vi dem till den adress som registrerats för dig som ombud.
Du hittar kontaktuppgifter till Afa Försäkring på Kundtjänst.