Foto: Scandinav
Frågor och svar om rehabiliteringsstödet
Här hittar du vanliga frågor och svar om arbetslivsinriktat rehabiliteringsstöd.
För vem och vad kan man söka stöd för?
Som arbetsgivare kan du ansöka om rehabiliteringsstöd för en anställd som behöver arbetslivsinriktad rehabilitering, om ni har tecknat någon av sjukförsäkringarna AGS eller AGS-KL.
Följande har möjlighet att ansöka om rehabiliteringsstöd:
Privata arbetsgivare och arbetsgivare inom kooperationen vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS.
Arbetsgivare inom kommuner, regioner, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS-KL.
Försäkringskassan för person som omfattas av sjukförsäkringen AGS eller AGS-KL
Arbetsförmedlingen för person som omfattas av efterskydd i AGS, sjukförsäkringen för privat och kooperativt anställda arbetare.
Privatanställda tjänstemän omfattas normalt inte av vår sjukförsäkring AGS om inte arbetsgivaren tecknat ett medarbetaravtal.
Ett medarbetaravtal är ett kollektivavtal som innebär att arbetsgivaren inte delar upp de anställa i yrkeskategorierna arbetare och tjänstemän. Det innebär att vissa tjänstemän även kan omfattas av AGS.
Vi kan lämna ersättning för kostnader för arbetslivsinriktad rehabilitering och insatser för att förebygga arbetsoförmåga för både psykiska och fysiska besvär. Varje ansökan bedöms utifrån den enskilde individens behov av rehabilitering.
Det kan till exempel röra sig om:
samtalsstöd hos legitimerad psykolog eller psykoterapeut
beroendebehandling
kurser i stresshantering och livsstilsförändring
omskolning.
Ett exempel på en insats för fysiska besvär som kan falla inom ramen för rehabiliteringsstödet är att en anställd som har till exempel ryggbesvär på grund av att hen lyfter fel och deltar i en kurs för att lära sig att lyfta rätt.
Utredningar, kartläggningar samt bedömningssamtal. Som utredningar räknas till exempel ADDIS-intervjuer, arbetsförmågebedömning, rehabiliteringsutredning.
Medicinsk rehabilitering såsom läkarbesök, naprapat, sjukgymnast, abstinensbehandling, provtagning, drogtester, ergonomikonsultation, arbetsterapi etc.
Gruppaktiviteter
Administrativa kostnader för till exempel vikarier, lönekostnader
Arbetshjälpmedel och arbetsplatsanpassningar
Hälsofrämjande insatser till exempel:
Friskvård
Rökavvänjning
Träning
Viktminskning och dyl.Tjänster som till exempel:
Screeningverktyg
Handledning och coachning
Ledarskapsutbildningar
Föreläsningar
Som arbetsgivare har du möjlighet att få ekonomisk ersättning för upp till hälften av kostnaden när någon av dina anställda genomgår arbetslivsinriktad rehabilitering.
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kan ansöka om rehabiliteringsstöd för en arbetslös person, om denne omfattas av efterskydd i sjukförsäkringen AGS och AGS-KL.
För den som är arbetslös kan rehabiliteringsstöd beviljas med upp till 75 procent av kostnaden. Högst 37 500 kronor kan dock betalas för en och samma person.
Resten av kostnaden förutsätts bli täckt på annat sätt, till exempel genom att Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan står för denna.
Om delar eller en behandling är digital behöver det framgå i underlaget om rehabiliteringen. En särskild prövning kan göras för digitala behandlingar.
I ansökan behöver det finnas en motivering till varför delar eller hela av behandlingen har genomförts digitalt. En specifikation över kostnaderna behöver finnas i underlaget från behandlaren eller behandlingsföretaget.
Ansökans rätt till ersättning bedöms utifrån omständigheterna i det enskilda ärendet.
Ansökan
Afa Försäkrings samtyckeblankett (PDF, 2.4 MB) som ska vara undertecknad av arbetstagaren.
Orsak och syfte till rehabiliteringen. Detta anges i ansökan eller i en rehabiliteringsplan eller rehabiliteringsutredning som har gjorts av arbetsgivaren eller företagshälsovården.
Underlag mellan den sökande arbetsgivaren och företaget som genomför rehabiliteringen, se exempel på underlag (PDF, 78.38 KB).
Ansökan om Afa Försäkrings rehabiliteringsstöd görs digitalt på vår hemsida under Rehabiliteringsstöd, Ansök om rehabiliteringsstöd.
Ansökan och kompletterande handlingar tas enbart emot digitalt på vår hemsida. Komplettera ditt ärende.
Ja, du kan komplettera en ansökan för rehabiliteringsstödet. Vi tar emot kompletterande handlingar digitalt på vår hemsida: Komplettera ditt ärende.
Ansökan om rehabiliteringsstöd från arbetsgivare inom kommuner, regioner, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag måste ha inkommit till Afa Försäkring senast 6 månader efter rehabiliteringsåtgärdens startdatum.
Ansökan om rehabiliteringsstöd från privata arbetsgivare och arbetsgivare inom kooperationen kan söka retroaktivt från och med 2011.
En kopia på fakturan eller fakturaspecifikationen som behandlaren eller behandlingsföretaget har skickat till den sökande arbetsgivaren.
Av fakturan/fakturaspecifikationen måste vi kunna se vem som har rehabiliterats. Om faktura/fakturaspecifikation inte finns kan även ett intyg från behandlaren eller det behandlande företaget skickas in där Afa Försäkring kan se att betalning skett för beviljad rehabiliteringsinsats. På intyget behöver det framgå vem som har rehabiliterats.
Faktura/intyg behöver inte märkas med personuppgifter, märk istället med ett referensnummer som överensstämmer med underlaget om rehabiliteringen.
Afa Försäkring har ingen möjlighet att göra delutbetalningar. Skicka in fakturor när ni har blivit slutfakturerade. Om fakturor skickas in löpande i ett beviljat ärende. Skriv då slutfaktura på sista fakturan.