Om du inte är nöjd
Har du synpunkter på handläggningen av ditt ärende, det beslut du fått eller upplever du att du blivit illa bemött? I första hand ber vi dig ta kontakt med din handläggare eller din handläggares chef.
Kontakta i första hand din handläggare
Namn och telefonnummer till din handläggare står i breven från oss. Du hittar alla brev genom att logga in på Mina sidor.
Du kan också få hjälp att komma i kontakt med din handläggare genom att ringa vår kundtjänst på 0771-88 00 99.
Vill du istället vända dig till din handläggares chef? Kontakta din handläggare eller vår kundtjänst så ber de chefen att höra av sig till dig.
Klagomålsansvarig – om du har synpunkter
Om du fortfarande inte är nöjd efter kontakten med din handläggare eller dennes chef, och har frågor eller synpunkter, kan du vända dig till våra klagomålsansvariga Eva Eriksson eller Maria Olsson.
Omprövning – när du fått ett slutligt beslut och vill överklaga
Är du statligt anställd? Se rubriken "Överklagan för statligt anställda" nedan.
Omprövningsavdelningen på Afa Försäkring
Om du inte är nöjd med det slutliga beslutet som Afa Försäkring har fattat i ditt ärende, kan du begära omprövning hos Omprövningsavdelningen. Afa Försäkring kommer då att informera dig om vilka möjligheter du har att överklaga beslutet. Detta förklarar vi i en bilaga till ditt beslutsbrev.
Om du inte har fått bilagan kan du inte begära omprövning hos Omprövningsavdelningen. Då ska du i stället vända dig till din handläggare.
En begäran om omprövning måste ibland göras inom viss tid efter det slutliga ställningstagandet. Om du har en tidsfrist i just ditt ärende framgår detta av bilagan till beslutsbrevet.
Mer information om hur en omprövning går till
Omprövningsavdelningen har en fristående och oberoende ställning inom Afa Försäkring. Det kostar ingenting att få sitt ärende prövat hos Omprövningsavdelningen.
Du kan begära omprövning via Mina sidor, mejl eller med vanlig post. Adresserna hittar du i den bilaga du fick tillsammans med beslutsbrevet.
I din omprövningsbegäran ska det framgå vilket beslut du vill ha omprövat, hur du vill att beslutet ska ändras och vilka skäl du har för ändring av beslutet.
När Omprövningsavdelningen mottagit din begäran om omprövning, kommer du få en bekräftelse med vanlig post.
Omprövningsavdelningen har tillgång till samma utredningsunderlag som Afa Försäkring hade vid sitt beslut. Du kan komplettera underlaget med ytterligare handlingar och uppgifter som du tycker att Omprövningsavdelningen behöver känna till innan de fattar sitt beslut. Detta behöver du i sådana fall skicka med i samband med att du begär omprövningen.
Handläggaren på Omprövningsavdelningen går igenom ditt ärende med utgångspunkt i den fråga som du vill ha omprövad.
Omprövningsavdelningen kan ibland hämta in kompletterande underlag i ärendet. Exempelvis kan ett utlåtande av en medicinsk rådgivare behövas om din begäran om omprövning gäller en medicinsk fråga.
När omprövningen är klar fattas ett beslut av Omprövningsavdelningen. Beslutet är bindande för Afa Försäkring och skickas till dig med vanlig post.
Det beror på vilken fråga som ska prövas. Omprövningsavdelningens målsättning är att du ska få ditt beslut inom sex månader.
Om du inte är nöjd med Omprövningsavdelningens beslut kan du begära prövning i Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar eller i allmän domstol. Du får mer information när du får beslutet från Omprövningsavdelningen. Se även mer information nedan.
Begäran om prövning i Skiljenämnden skickas till:
Denna adress gäller för alla ärenden, utom för dig som är statligt anställd (se Överklagan för statligt anställd nedan).
Din begäran om prövning i Skiljenämnden ska vara skriftlig. Den ska innehålla information om vilket beslut du vill ha prövat, hur du vill att beslutet ska ändras och vilka skäl du har för ändring av beslutet. I vissa fall kan en prövning i Skiljenämnden vara förenat med en avgift.
Ytterligare information finner du på Skiljenämndens hemsida: www.skiljenämnden.se
Överklaga i domstol
Som ett alternativ till att begära prövning i Skiljenämnden kan du välja att inleda ett rättsligt förfarande i allmän domstol. Du kan vända dig till tingsrätten för att få upplysningar om vilka uppgifter en stämningsansökan ska innehålla och vilka handlingar som ska skickas till tingsrätten. Om du förlorar tvisten i allmän domstol får du som huvudregel betala både dina egna och Afa Försäkrings rättegångskostnader.
Överklagan för statligt anställd
Överklagan hanteras av Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor.
För att kunna överklaga krävs det att du har fått ett beslut i ditt ärende. Överklagan måste göras inom två månader efter att du fått besked om beslut i ditt ärende.
Gör så här:
Din begäran om överklagan ska vara skriftlig och underskriven
Ange vilket beslut du vill överklaga, vad du vill ska ändras och vilka skäl du har för ändring av beslutet
Uppge ditt namn, adress och ärendenummer
Din överklagan skickas till:
Läs mer om Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor