Om du inte är nöjd

Har du synpunkter på handläggningen av ditt ärende, det beslut du fått eller upplever du att du blivit illa bemött? I första hand ber vi dig ta kontakt med din handläggare eller din handläggares chef.

Kontakta i första hand din handläggare

Namn och telefonnummer till din handläggare står i breven från oss. Du hittar alla brev genom att logga in på Mina sidor.

Du kan också få hjälp att komma i kontakt med din handläggare genom att ringa vår kundtjänst på 0771-88 00 99.

Vill du istället vända dig till din handläggares chef? Kontakta din handläggare eller vår kundtjänst så ber de chefen att höra av sig till dig.

Klagomålsansvarig – om du har synpunkter

Om du fortfarande inte är nöjd efter kontakten med din handläggare eller dennes chef, och har frågor eller synpunkter, kan du vända dig till våra klagomålsansvariga Eva Eriksson eller Maria Olsson.

klagomalsansvarig@afaforsakring.se08-696 35 70
Klagomålsansvarig, Afa FörsäkringBox 3200103 63 Stockholm

Omprövning – när du fått ett slutligt beslut och vill överklaga

Är du statligt anställd? Se rubriken "Överklagan för statligt anställda" nedan.

Omprövningsavdelningen på Afa För­säkring

Om du inte är nöjd med det slutliga beslutet som Afa För­säkring har fattat i ditt ärende, kan du begära omprövning hos Omprövningsavdelningen. Afa För­säkring kommer då att infor­mera dig om vilka möjligheter du har att överklaga beslutet. Detta förklarar vi i en bilaga till ditt beslutsbrev.

Om du inte har fått bilagan kan du inte begära omprövning hos Omprövningsavdelningen. Då ska du i stället vända dig till din handläggare.

En begäran om omprövning måste ibland göras inom viss tid efter det slutliga ställningstagandet. Om du har en tidsfrist i just ditt ärende framgår detta av bilagan till beslutsbrevet.

Mer infor­mation om hur en omprövning går till

Begäran om prövning i Skiljenämnden skickas till:

Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar101 56 Stockholm

Denna adress gäller för alla ärenden, utom för dig som är statligt anställd (se Överklagan för statligt anställd nedan).

Din begäran om prövning i Skiljenämnden ska vara skriftlig. Den ska innehålla infor­mation om vilket beslut du vill ha prövat, hur du vill att beslutet ska ändras och vilka skäl du har för ändring av beslutet. I vissa fall kan en prövning i Skiljenämnden vara förenat med en avgift.

Ytterligare infor­mation finner du på Skiljenämndens hemsida: www.skiljenämnden.se

Överklaga i domstol

Som ett alternativ till att begära prövning i Skiljenämnden kan du välja att inleda ett rättsligt förfarande i allmän domstol. Du kan vända dig till tingsrätten för att få upplysningar om vilka upp­gifter en stämningsansökan ska innehålla och vilka handlingar som ska skickas till tingsrätten. Om du förlorar tvisten i allmän domstol får du som huvudregel betala både dina egna och Afa Försäkrings rättegångskostnader.

Överklagan för statligt anställd

Överklagan hanteras av Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågor.

För att kunna överklaga krävs det att du har fått ett beslut i ditt ärende. Överklagan måste göras inom två månader efter att du fått besked om beslut i ditt ärende.

Gör så här:

  • Din begäran om överklagan ska vara skriftlig och underskriven

  • Ange vilket beslut du vill överklaga, vad du vill ska ändras och vilka skäl du har för ändring av beslutet

  • Uppge ditt namn, adress och ärendenummer

Din överklagan skickas till:

Skiljenämnden i vissa trygghetsfrågorAfa Försäkring106 27 Stockholm