Mina sidor – så här fungerar de
På Mina sidor hos Afa Försäkring kan du göra en anmälan, följa ditt ärende, komplettera vissa uppgifter och se kontrolluppgifter för utbetalningar.
Till de här försäkringarna anmäler du via Mina sidor
De här tre försäkringarna kan du anmäla till och hantera på Mina sidor:
Sjukdom: Sjukförsäkring (AGS, AGS-KL)
Arbetsskada: Arbetsskadeförsäkring (TFA, TFA-KL, PSA)
Föräldraledighet: Försäkring vid föräldraledighet (FPT)
Du behöver BankID för att logga in. Läs mer om BankID
Uppladdade dokument syns inte direkt
Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dina uppladdade dokument på Mina sidor.
De här försäkringarna finns inte på Mina sidor
Till de här försäkringarna skickar du in anmälningsblankett och kompletteringar per post:
Arbetsbrist: Försäkring om avgångsbidrag (AGB)
Dödsfall: Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
Vad kan du göra på Mina sidor?
Du kan:
göra en anmälan och se att din anmälan kommit fram
ändra dina personliga uppgifter och läsa information om dina ärenden
se när din arbetsgivare bekräftat din anställning
se när ett beslut har fattats
se när din utbetalning kommer och hur mycket pengar det blir
se dina kontrolluppgifter, så kallade individuppgifter
välja att få information via SMS eller e-post och välja en digital brevlåda
Kontrolluppgifter för utbetalningar
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.
På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.
Kontrolluppgifter för gode män och förvaltare
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:
Om du har fått utbetald ränta från oss.
Om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Vanliga frågor om Mina sidor
Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.
Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.
Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst: 0771 88 00 99.
Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.
På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:
Om du har fått utbetald ränta från oss.
Om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dokument som du har laddat upp på Mina sidor.
Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.
Vanliga frågor när man har gjort sin anmälan
Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.
Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev.
På Mina sidor gör du så här:
Klicka på ditt ärende i ärendelistan
Klicka på Skicka dokument
Välj ett dokument på din dator
Tryck på Skicka
Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dina uppladdade dokument på Mina sidor.
Du kan skriva din information i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går också bra att ge informationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.
Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken försäkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.
Vi ber dig i så fall att göra något av följande:
Skicka in läkarintyget med post.
Ladda upp intyget eller bild på intyget digitalt.
Enbart skriva in diagnoskoden från läkarintyget.
Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.
En diagnoskod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.
Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.
När du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring kan du behöva fylla i din diagnoskod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbetsskador.
Om du har anmält sjukskrivning:
skicka alltid kopior av läkarintygen
är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste anställning
har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkringskassans beslut
Om du har anmält arbetsskada:
skicka alltid kopia av dina läkarintyg
om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan vill vi också ha en kopia av den anmälan
Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa Försäkring begär det.
Adressen är:
Afa Försäkring,
106 27 Stockholm