Representanter för arbetsgivare

Denna person­uppgifts­information beskriver hur vi behandlar person­uppgifter specifikt för dig som är representant för en arbetsgivare vars anställda kan ta del av de försäk­ringar som Afa För­säkring administrerar.

För generell person­uppgifts­information som gäller alla kategorier av registrerade, om till exempel vilka rättigheter du har, var dina person­uppgifter behandlas och lagras eller vart du kan vända dig om du anser att vår behandling inte sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, kan du läsa mer på Så behandlar vi personuppgifter.

Skriv ut sidan

Om du vill skriva ut denna infor­mation så finner du utskriftsfunktionen längst ner på sidan.

1. Vilka person­uppgifter behandlar vi och varför?

Skadereglering för försäkrad

Vi behandlar person­uppgifter för att bekräfta den försäkrades an­ställning inför reglering av den försäkrades skada.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter, An­ställnings­uppgifter, Organisationsuppgifter Vårt berättigade intresse av att utreda den försäkrades rätt till försäkringsersättning och för att fullgöra våra skyldigheter enligt försäkringsavtalet med den försäkrades arbetsgivare.
LagringstidUnder den försäkrades livstid, eller i sju år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades om det är bokföringsunderlag.

Hantera ärenden om rehabiliteringsstöd

Vi behandlar person­uppgifter för att hantera och följa upp rehabiliteringsstödsärenden.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter Vårt berättigade intresse av att uppfylla våra åtaganden med arbetsgivaren och i förekommande fall lämna ersättning för rehabilitetsstöd.
Lagringstid Ansökningar och upp­gifter i ärendet sparas i minst sju år och som längst i åtta år. Person­uppgifter för uppföljning och utvärdering kommer att sparas under en period om tre månader från tidpunkten för insamlingen. För att försvara rättsliga anspråk sparas upp­gifter som längst under preskriptionstiden (normalt tio eller elva år).

Hantera ärende om stöd till arbetsmiljöutbildning

Vi behandlar person­uppgifter för att hantera och bedöma möjligheterna till- och administrera ansökan om stöd till arbets­miljö­utbildning.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, An­ställnings­uppgifter, Organisationsuppgifter, Kontakt­uppgifter, Upp­gifter om ansökanVårt berättigade intresse av att hantera ärendet och i förekommande fall lämna ersättning för arbets­miljö­utbildningen. Upp­gifter i avslagen ansökan sparas i syfte att göra gällande och försvara rättsliga anspåk.
Lagringstid Ansökningar och upp­gifter i ärendet sparas för bokföringsändamål i minst sju år och som längst i åtta år. Om ansökningar avslås sparas upp­gifterna i upp till tre år från när beslut fattats. (d.v.s. under den aktuella perioden för stöd för arbets­miljö­utbildning). Person­uppgifter för uppföljning och utvärdering kommer att sparas under en period om tre månader från tidpunkten för insamlingen.

Framtagande av statistik

Vi behandlar person­uppgifter för framtagning av statistik. Av publicerad statistik framgår aldrig upp­gifter som kan identifiera dig som enskild.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Samtliga person­uppgifter som behandlas för andra ändamålVårt berättigade intresse av att följa upp och förbättra tjänsterna samt ta fram statistik för att uppfylla interna krav på uppföljning kring stöd till arbets­miljö­utbildning och som underlag för verksamhetsutveckling kopplat till administrationen av stödet.
LagringstidUnder den tid som statistiken tas fram, oftast mindre än en dag.

Hantera och underhålla relationer

Vi kan komma att behandla dina person­uppgifter för att infor­mera om våra kommande seminarier och event som vi tror att du kan vara intresserad av.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, E-postadressVårt berättigade intresse av att underhålla vår relation med dig som intressent till vår verksamhet.
Lagringstid Dina upp­gifter sparas i tre år från att relationen med Afa För­säkring har upphört eller tills du meddelar oss att du inte vill motta sådan infor­mation.

Hantera och skydda system och tjänster

Vi kan komma att behandla person­uppgifter om det är nödvändigt för att hantera och skydda våra IT-system och IT-tjänster, t.ex. vid loggning, felsökning, säkerhetskopiering, förändrings- och problemhantering i system och i samband med eventuella IT-incidenter.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Samtliga upp­gifter som behandlas för andra ändamålVårt berättigade intresse av att hantera och skydda våra IT-system.
LagringstidPerson­uppgifter bevaras under samma period som anges i förhållande till respektive ovan angivna ändamål. Person­uppgifter i loggar bevaras för felsökning och incidenthantering under en tid om tolv månader räknat från tidpunkten för logghändelsen.

2. Varifrån samlar vi in upp­gifter om dig?

  • Dig själv

Vi samlar in upp­gifter från dig själv för de ändamål som beskrivs i avsnitt 1.

  • Din arbetsgivare

Vi kan även samla in upp­gifter om dig från din arbetsgivare för att administrera behörigheter.

3. Överföring och utlämnande av person­uppgifter

När det är nödvändigt lämnar vi ut eller överför dina person­uppgifter till följande kategorier av mottagare.

Tjänsteleverantörer

För att uppfylla ändamålen med vår behandling av dina person­uppgifter som angivits ovan anlitar vi i förekommande fall tjänsteleverantörer, som behandlar person­uppgifter på vårt uppdrag. Dessa tjänsteleverantörer får endast behandla dina person­uppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina upp­gifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina upp­gifter.

De kategorier av tjänsteleverantörer som vi kan dela dina person­uppgifter med är IT-tjänsteleverantörer och leverantörer av tjänster avseende utskick av inbjudningar, nyhetsbrev och enkätundersökningar.

Övriga mottagare

Vi kan i förekommande fall lämna ut dina person­uppgifter till andra mottagare än de som angivits ovan för att följa tillämpliga lagar och föreskrifter, en begäran eller ett föreläggande från en behörig domstol eller myndighet, samt för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.

Vidare kan dina person­uppgifter komma att lämnas ut till potentiella förvärvare i samband med en fusion eller en överlåtelse för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra den aktuella transaktionen.

Pappa och son tillsammans

Så behandlar vi person­uppgifter

Inom Afa För­säkring behandlar vi dagligen person­uppgifter av olika slag. Vår målsättning är att du ska känna dig trygg när du lämnar dina person­uppgifter till oss.