M/S Gotland.
Foto: Olof Segerberg
Samverkan – nyckeln i arbetsmiljöarbetet på Destination Gotland
På ett rederi som Destination Gotland finns det många arbetsmiljöer. Dels på land i exempelvis terminaler och på huvudkontoret, dels till sjöss i till exempel maskinrum, i kök, på restauranger, på däck och i hytterna. Att få ihop de olika delarna till ett bra arbetsmiljöarbete kräver samverkan.
Arbetsmiljöriskerna skiljer sig mycket åt mellan sjö och land. I maskinrummet kan risker handla om heta arbeten som oljor. På ombordservice kan det handla om kemiska risker i och med rengöringsmedel, men också om hot och våld.
Personalen hanterar många olika situationer
– De som reser med oss kan vara semesterfirare, det kan vara konferensresor, pendlarkunder, och till exempel människor med psykisk ohälsa som kan vara utmanande att möta, så det är många olika situationer vår personal behöver hantera, säger Corina Bäckström, som jobbar på HR-avdelningen.
På land ser arbetsmiljöriskerna annorlunda ut, det kan handla om arbetsbelastning på huvudkontoret och hot och våld på terminalerna.
– Vi följer alla Afsar, det vill säga Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd, och även vår tillsynsmyndighet Transportstyrelsen har sina föreskrifter. Vi har företagshälsovård, samverkansråd med skyddskommitté tre till fyra gånger per år.
På fartygen har man skyddskommittémöte, vilket inkluderar kontinuerliga skyddsronder. Så fort det är en förändring på gång har man samverkansmöte tillsammans med huvudskyddsombud och facklig representant.
Riskerna och möjligheterna med arbetsmiljön är skilda i de olika miljöerna, men den gemensamma nämnaren är att all personal ska vara välutbildad i det grundläggande kring arbetsmiljö.
Hur ser samverkan ut kring arbetsmiljö? Samverkar chefer med skyddsombud/arbetsmiljöombud?
Corina Bäckström betonar vikten av samverkan, att hitta lösningar tillsammans för att komma framåt.
– Nyckeln är kunskap, alla ska ha samma bas att stå på och alla ska ha samma rutiner oaktat vilket pass man jobbar. Idag tycker jag samarbetet fungerar bra, vi har lagt en samverkansplan, allt ska gå via vårt huvudskyddsombud.
– Tidigare var detta ett problem, men sedan i våras har vi huvudskyddsombud, personalchef, ombordservicechef, teknisk inspektör diskuterat fram ett samverkansflöde. Från idé till klar produkt. Det har fungerat bra och jag tror alla har varit nöjda, berättar huvudskyddsombudet Conny Engström på MS Visby.
Alla ombord går en endagsutbildning i krishantering. Den utbildningen handlar om hur människor kan reagera i olika situationer, hur man tar hand om människor som mår dåligt och hur man själv reagerar om ett nödläge ombord uppstår. Alla befäl går en femdagarsutbildning kring detta.
Corina Bäckström, som tidigare arbetat ombord, har själv erfarenhet av att ta hand om en person som försökt skada sig själv.
– Då fick vi föra samtal hela resan, och sedan ordna med omhändertagande när vi kom fram. Den psykiska ohälsan ökar i samhället, något vi känner av ombord och på terminalerna, berättar hon.
Rederiet vill fräscha upp kunskaperna i arbetsmiljö
Destination Gotland har sökt och fått Stöd för arbetsmiljöutbildning i två år.
– Stödet gör jättestor skillnad, eftersom utbildningarna är dyra. Det gör att personal oftare kan gå arbetsmiljöutbildningar som till exempel BAM, Bättre arbetsmiljö. Så vi håller oss uppdaterade, säger Corina Bäckström.
– Detta ser jag bara positivt på. Då dessa utbildningar är för både befäl och skyddsombud, säger Conny Engström.
Tidigare skötte en annan avdelning på huvudkontoret utbildningarna, men nu har man lyft över det på HR.
– Vi vill fräscha upp arbetsmiljökunskaperna både ombord och på land. Just nu går inte skyddsombud tillsammans med chefer, men på sikt har vi tänkt att de ska gå ihop.
När man är ny som skyddsombud ska man gå BAM inom sex månader. Skyddsombud får utbildning genom Prevent och även genom deras fackförbund. Alla chefer går kursen Arbetsmiljö för chefer.
– Den ska man gå minst var tredje år, bland annat för att hålla sig uppdaterad med förändringar, säger Corina Bäckström.
– Vi har också ett projekt som heter Redo. Via det har vi föreläsningar kring OSA-föreskrifterna.
Utöver detta finns Seko sjöfolks egna utbildningar som är helt anpassade för sjöfarten och för Seko:s medlemmar. Ett exempel är Fartygsmiljöutbildning steg 1 och 2, där Arbetsmiljölagen och Fartygssäkerhetslagen gås igenom plus kemiska riskbedömningar, psykosocialt arbete och en rad andra viktiga ämnen.
Text: Anna-Maria E. Alsand
Foto: Olof Segerberg
Detta är stöd för arbetsmiljöutbildning
Svenskt Näringsliv, LO och PTK satsar 35 miljoner kronor på stöd till arbetsmiljöutbildning. Perioden pågår 2024-09-01 – 2025-12-31. Gemensamma utbildningsinsatser där chefer och arbetsmiljö- eller skyddsombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade.
Stödet kan sökas av alla arbetsgivare inom privat sektor, med tecknat kollektivavtal inom Svenskt Näringsliv, LO och PTK samt Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) för de anställda.
Så använder företag stödet för arbetsmiljöutbildning
Läs fler goda exempel på företag som sökt stöd.
Vill du veta mer?
Läs mer om stöd för arbetsmiljöutbildning.