Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om våra försäk­ringar, e-tjänster, mina sidor och vår webbplats.

De vanligaste frågorna

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som kommer in till Kundtjänst.

Nej, försäkringen gäller även om du inte är med i facket.

Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev. 

På Mina sidor gör du så här:  

  • Klicka på ditt ärende i ärendelistan 

  • Klicka på Skicka dokument 

  • Välj ett dokument på din dator 

  • Tryck på Skicka 

Uppladdade dokument går att se direkt på Mina sidor. Därefter kommer ditt dokument hanteras och granskas innan det går vidare till din handläggare.

Vi betalar ersättningen genom Swedbank. Du behöver anmäla ditt kontonummer på Swedbank kontoregister. Det ska du göra om du har ett konto hos Swedbank eller annan svensk bank. Om du inte anmäler kontonummer får du en utbetalningsavi med posten.

Vi betalar bara ut föräldra­penning­tillägg för en enda period.

Om du ska dela upp din föräldraledighet på flera kortare perioder behöver du tänka på att ansöka om föräldra­penning­tillägg från oss för den period som du tar ut flest föräldrapenningdagar från Försäkrings­kassan.

Om du tar ut en kortare föräldraledighet redan nu och tror att du kommer att ta ut en längre period med fler föräldrapenningdagar från Försäkrings­kassan senare, kan du vänta och ansöka om föräldra­penning­tillägg från oss för den perioden istället.

När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare infor­mation i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.

Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade upp­gifter längre ner på sidan.

På sidan ser du vilka upp­gifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.

Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.

Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:

  • Om du har fått utbetald ränta från oss.

  • Om du har fått ersättning från familje­skyddet.

Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.

Hjälp oss förbättra våra frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga? Eller är något otydligt beskrivet?

Meddela oss gärna via knappen "Ge feedback" som visas i högerkanten på denna sida.

Knappen visas för dig som har valt att acceptera kakor för analys och statistik. Vill du justera vilka kakor du vill tillåta kan du göra det via länken "Mina inställningar för kakor" i sidfoten.