Frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar om våra försäkringar, e-tjänster, mina sidor och vår webbplats.
De vanligaste frågorna
Här har vi samlat de vanligaste frågorna som kommer in till Kundtjänst.
Nej, försäkringen gäller även om du inte är med i facket.
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.
På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:
Om du har fått utbetald ränta från oss.
Om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Vi betalar ersättningen genom Swedbank. Du behöver anmäla ditt kontonummer på Swedbank kontoregister. Det ska du göra om du har ett konto hos Swedbank eller annan svensk bank. Om du inte anmäler kontonummer får du en utbetalningsavi med posten.
Vi betalar bara ut föräldrapenningtillägg för en enda period.
Om du ska dela upp din föräldraledighet på flera kortare perioder behöver du tänka på att ansöka om föräldrapenningtillägg från oss för den period som du tar ut flest föräldrapenningdagar från Försäkringskassan.
Om du tar ut en kortare föräldraledighet redan nu och tror att du kommer att ta ut en längre period med fler föräldrapenningdagar från Försäkringskassan senare, kan du vänta och ansöka om föräldrapenningtillägg från oss för den perioden istället.
När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare information i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.
Nej, den informationen får vi från Försäkringskassan.
Försäkringen kan fortsätta att gälla som tidigare i sex månader och därefter med efterskydd i ytterligare 720 friska dagar. En förutsättning är dock att du fortsatt har en sjukpenninggrundande inkomst fastställd hos Försäkringskassan.
Om du under tjänstledighet får rätt till annan avtalad sjukförmån så upphör försäkringen att gälla.
Om anställningen upphör så kan försäkringen fortsätta att gälla i ytterligare högst 720 kalenderdagar. Det kallas för efterskydd. En förutsättning för att efterskydd ska gälla är att du behåller rätten till sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
Om du redan har anmält sjukdom till oss: Skicka in beslutet om sjukersättning från Försäkringskassan. Skicka också med det senaste läkarintyget.
Om du inte har anmält sjukdom till oss: Gör en anmälan på vår webbplats, komplettera med beslutet om sjukersättning från Försäkringskassan + det senaste läkarintyget.
Ersättningen från oss är ett komplement till den ersättning du får från Försäkringskassan. Läs mer om vilken ersättning som gäller för dig.
Om det har gått mer än fem dagar mellan två sjukperioder så måste du göra en anmälan för varje sjukperiod.
Under tid med sjukpenning
Är du sjukskriven kortare tid än tre månader? Då behöver du inte skicka in fler kopior av läkarintyg.
Är du sjukskriven 90 dagar eller längre? Då skickar du in en ny kopia av läkarintyget som gäller vid tidpunkten för dag 90 i sjukperioden. Efter det behövs inga fler intyg, vi hämtar uppgifter om sjukpenning från Försäkringskassan varje månadsskifte.
Under tid med sjuk- eller aktivitetsersättning
Om du får en varaktig nedsättning av arbetsförmågan och Försäkringskassan beviljar
dig sjuk- eller aktivitetsersättning så ska du skicka in en kopia på
Försäkringskassans beslut och bifoga det senaste läkarintyget som gäller för
tid fram till beslutet. Vi kan då utreda om du har rätt till månadsersättning
från oss.
Ja, det kan du göra. Du behöver inte göra anmälan till sjukförsäkringen samtidigt som du gör anmälan till Försäkringskassan. Det går bra att göra senare.
Du kan anmäla även äldre och avslutade sjukskrivningar.
Ja, du kan du få ersättning när du är deltidssjukskriven och får sjukpenning från Försäkringskassan. Du behöver inte anmäla till oss om Försäkringskassan börjar betala halv sjukpenning istället för hel. Vi får den uppgiften automatiskt.
Nej, det behöver du inte göra. Om din sjukpenning ändras på något sätt så får vi den uppgiften automatiskt från Försäkringskassan. Exempel: du har tidigare haft hel sjukpenning och nu får du halv sjukpenning.
Ja, vi gör normalt skatteavdrag med 30 procent och redovisar ersättningen till Skatteverket varje månad.
Du som får dagsersättning
När vi får information om att du har fått sjukpenning från Försäkringskassan kan vi betala ut dagsersättning till dig. Uppgifter om när sjukpenning har betalats får vi direkt från Försäkringskassan.
Du som får månadsersättning
När du får sjuk- eller aktivitetsersättning från Försäkringskassan betalar vi ut månadsersättning den 25:e varje månad.
Efterskydd innebär att försäkringen kan fortsätta att gälla under högst 720 kalenderdagar efter att din anställning har upphört eller vid längre tids frånvaro från arbetet, till exempel tjänstledighet.
En förutsättning för att efterskydd ska gälla är att du behåller rätten till sjukpenninggrundande inkomst (SGI).
När priserna på varor och tjänster går upp i samhället ökar vi den ersättning man får från sjukförsäkringen med ett så kallat värdesäkringstillägg. Det tillägget är till för dig som fått ersättning från vår sjukförsäkring i mer än 24 månader i en följd. Tillägget höjs sedan en gång om året. Det är prisbasbeloppet som bestämmer hur mycket extra pengar vi betalar ut med värdesäkringstillägget.
Prisbasbeloppet är ett värde som speglar prisutvecklingen i samhället. Beloppet används till exempel för att räkna ut skatter, pensioner och ersättningar. Det är regeringen som varje år bestämmer hur högt beloppet ska vara.
En vanlig anledning till att man får avslag är att vi och Försäkringskassan har olika långa handläggningstider. Det tar cirka 30 dagar innan Försäkringskassan betalar ut ersättning.
För att du ska kunna få ersättning från oss krävs att du har fått sjukpenning från Försäkringskassan. Vi kan alltså inte betala något till dig innan du har fått sjukpenning från Försäkringskassan. Du får då ett beslut om avslag från oss. För att undvika att få avslag kan du vänta med att anmäla till oss tills du har fått sjukpenning från Försäkringskassan.
Ja, du kan få ersättning från arbetsskadeförsäkringen om du har förlorat en frisk tand när du skadade dig.
Försäkringskassan ersätter kostnader för tandvård som har orsakats av en arbetsskada. De kan också ersätta resekostnader i samband med tandläkarbesök.
Du kan få ersättning för kostnader, till exempel läkarvård, läkemedel och sjukgymnastik.
För dig som är statligt anställd dras ett karensbelopp på 100 kr av från ersättningen.
För dig som är privat anställd dras en självrisk på 500 kr av från ersättningen.
Om din arbetsgivare har försäkringen, eller är skyldig att teckna försäkringen, kan du få ersättning. Det beror också på vad det är för skada du råkat ut för.
Du kan läsa mer om vilken ersättning du kan få här: Ersättning vid arbetsskada
Du ska anmäla det till oss så prövar vi om du kan ha rätt till ytterligare ersättning från oss.
Särskilda regler gäller för olycksfall där ett motordrivet fordon är inblandat (till exempel bil, buss eller moped). Då gäller trafikskadelagen.
Arbetsskadeförsäkringen gäller om olyckan sker när du färdas i tjänsten. Då kan du antingen få ersättning från trafikförsäkringsbolaget eller från oss.
Ersättningen från trafikförsäkringsbolaget är ofta mer förmånlig. Därför är det viktigt att du också anmäler skadan till trafikförsäkringsbolaget.
Arbetsskadeförsäkringen gäller inte om olyckan sker under färd till eller från arbetet med ett motordrivet fordon inblandat. Då ska olyckan anmälas till det försäkringsbolag där fordonet är försäkrat. Om du är sjukskriven ska du också anmäla till vår sjukförsäkring, om den gäller för dig.
Vi betalar ersättningen genom Swedbank. Du behöver anmäla ditt kontonummer på Swedbank kontoregister. Det ska du göra om du har ett konto hos Swedbank eller annan svensk bank. Om du inte anmäler kontonummer får du en utbetalningsavi med posten.
Vårt mål är att att du ska få ett första svar inom en månad. Tyvärr är den handläggningstiden nu upp till 8 veckor på grund av att vi får in många ärenden.
Det finns flera saker som påverkar hur lång tid det tar innan ditt ärende kan avslutas hos oss. Om det är en mindre skada där det inte behövs någon utredning så kan ärendet avslutas relativt snabbt.
För ärenden som tar längre tid kan det bero på att du fortfarande är sjukskriven och att vi betalar ut ersättning löpande. Beroende på din skada så kan vi också behöva ta in medicinska handlingar innan vi kan bedöma.
Om du har någon form av besvär efter att din skada har läkt så behöver det gå ett antal månader innan vi kan bedöma vilken ersättning du kan få för till exempel ärr eller andra besvär som inte går över.
Vi kan därför inte säga exakt hur lång tid ett anmält ärende tar, det finns många saker att ta hänsyn till. Men vi jobbar alltid för att du ska få den ersättning du har rätt till så snart som möjligt.
Om du har anmält arbetsskadan tidigare (som du nu har fått ärr efter): På vår webbplats startsida klickar du på "Skicka dokument och komplettera ärende". Där kompletterar du med information/foton på ditt ärr som du har fått på grund av arbetsskadan.
Om du inte har anmält arbetsskadan tidigare: Då klickar du på knappen "Logga in" på vår webbplats startsida. Du måste anmäla arbetsskadan som har lett till att du har fått ett ärr.
Är du inte nöjd, kan du överklaga. Läs mer under om du inte är nöjd.
Ja, du kan få ersättning för inkomstförlust från dag 1 vid olycksfall i arbetet. Det räcker med att olycksfallet lett till arbetsoförmåga under del av dag eller mer.
Ja, det kan räknas som ett olycksfall i arbetet. Du som drabbas av en personskada kan ha rätt till ersättning från arbetsskadeförsäkringen om du har varit utsatt för ett direkt hot. Då kan vi lämna ersättning för inkomstförlust, kostnader, sveda och värk samt lyte och men.
Här kan du läsa mer om vad som gäller om du drabbats av hot, våld eller rån.
Om du drabbats av arbetsoförmåga på grund av att du cyklade omkull, kan du få ersättning för kostnader som till exempel läkarvård och läkemedel. Du kan även få ersättning för vissa saker som till exempel glasögon och kläder som gick sönder i samband med olyckan.
Du kan få ersättning för framtida inkomstförlust om du får bestående besvär (invaliditet). Däremot lämnas ingen ersättning för inkomstförlust under sjukskrivningstiden.
I vissa fall kan du även få ersättning för sveda och värk.
Skador på din cykel ersätts inte.
Vid inkomstförlust som inte ersätts av arbetsskadelivränta från Försäkringskassan eller på något annat sätt, kan du ha rätt till ersättning från oss.
Du får ersättning om du har en årsinkomst över 7,5 prisbasbelopp, 391 750 kronor, eller en årsinkomst under 7,5 prisbasbelopp om inkomstförlusten är mindre än en femtondel.
Ja, du kan skicka dem i efterhand. Du kan komplettera ditt pågående ärende direkt på Mina sidor.
Ja, det är viktigt att göra en anmälan, eftersom du kan få ersättning för till exempel ärr eller kvarstående besvär.
För dig som är privat anställd samt anställd inom kommuner, regioner och Svenska kyrkan
Du kan få ersättning för inkomstförlust från dag 1 vid olycksfall i arbetet. Det räcker med att olycksfallet lett till arbetsoförmåga under del av dag eller mer.
Du kan få ersättning för sveda och värk om du blir sjukskriven längre än 30 dagar.
Om du får bestående invaliditet kan du ha rätt till ersättning för framtida inkomstförlust.
Du kan också få ersättning för kostnader, till exempel läkarvård, läkemedel och sjukgymnastik. Från ersättning för kostnader dras en självrisk på 500 kr för dig som är privat anställd. För att någon betalning ska göras ska det sedan återstå minst 100 kr. Du har ingen självrisk om du arbetar inom kommuner, regioner eller Svenska kyrkan.
För dig som är kooperativt anställd
Du kan få ersättning för inkomstförlust från dag 1 vid olycksfall i arbetet. Det räcker med att olycksfallet lett till arbetsoförmåga under del av dag eller mer.
Du kan också få ersättning för kostnader, till exempel läkarvård, läkemedel och sjukgymnastik. Du kan även få ersättning för sveda och värk.
Om du får bestående invaliditet kan du ha rätt till ersättning för framtida inkomstförlust.
För statligt anställda
Du kan få ersättning för inkomstförlust från dag 1 vid olycksfall i arbetet. Det räcker med att olycksfallet lett till en sjukskrivning under del av dag eller mer.
Du kan också få ersättning för kostnader, till exempel läkarvård, läkemedel och sjukgymnastik. Du kan få ersättning för sveda och värk om du har en sjukledighet som är längre än 30 dagar.
Om du får bestående invaliditet kan du ha rätt till ersättning för framtida inkomstförlust.
Ett olycksfall på din fritid anmäler du till det försäkringsbolag där du har en olycksfallsförsäkring som gäller på fritiden.
Om du däremot skadar dig på väg till eller från jobbet ska du anmäla det som en arbetsskada (färdolycksfall) till oss. Det finns ett undantag: Är det ett fordon inblandat ska du istället anmäla till det försäkringsbolag där fordonet är försäkrat.
Covid-19 är en smittsam sjukdom och kan därför godkännas som arbetsskada.
För att vi ska pröva din rätt till ersättning behöver besvären vara kvar efter 180 dagar. Utöver det så ska smittan ha skett:
Vid ett laboratorium där man arbetar med smittämnen.
Genom arbete inom sjukvård eller annat arbete med behandling, vård eller omhändertagande av smittförande person.
Du kan läsa mer om vad som gäller kring Covid-19 och våra försäkringar här.
Nej, genom vår arbetsskadeförsäkring får du ersättning som ska motsvara ett skadestånd.
Du behöver inte betala skatt om du får ersättning för:
Kostnader
Sveda och värk
Bestående besvär (medicinsk invaliditet)
Du behöver betala skatt om du får ersättning för:
Inkomstförlust
Dröjsmålsränta
Då gör vi ett skatteavdrag på 30 procent och redovisar ersättningen till Skatteverket varje månad.
Arbetsskadeförsäkringen kan lämna ersättning för begravningskostnader som inte ersätts av någon annan försäkring. De som var beroende av den avlidna/avlidne för sin försörjning kan få ersättning för förlust av underhåll.
En person som stått den avlidna/avlidne särskilt nära och som fått en psykisk chock eller andra psykiska besvär kan få ersättning för detta.
Om ett dödsfall beror på en arbetsskada kan dina anhöriga anmäla det under Anmälan till arbetsskadeförsäkringen.
En arbetssjukdom beror på att du har utsatts för något skadligt i arbetsmiljön som påverkar din fysiska eller psykiska hälsa.
Exempel på skadliga faktorer:
Tungt arbete eller olämpliga arbetsställningar som kan orsaka rygg- eller ledbesvär.
Ensidigt arbete som kan orsaka muskel- och senskador.
Farliga ämnen som kan orsaka eksem, allergier, luftvägsbesvär och cancer.
Psykiskt påfrestande arbetsförhållanden som kan orsaka psykiska besvär eller psykosomatiska sjukdomar som exempelvis magsår eller hjärtbesvär.
Vibrationer som kan skada blodkärl, nerver och leder.
Buller som kan orsaka hörselskador.
För att vi ska kunna pröva rätt till ersättning vid arbetssjukdom måste den vara godkänd av Försäkringskassan eller finnas i ILO-förteckningen av arbetssjukdomar. Besvären måste också vara kvar i minst 180 dagar efter den dag då sjukdomen visade sig.
Färdolycksfall är när en olycka sker under den vanliga direkta färden till eller från arbetet.
Två typer av avvikelser är okej för att det ska räknas som färdolycksfall:
Hämta eller lämna barn på förskola.
Samåkning. Om den sker regelbundet och om den färdvägen är en naturlig väg för samåkningen.
Vid färdskada som omfattas av trafikskadelagen gäller inte försäkringen. Då ska skadan anmälas till det inblandade fordonets trafikförsäkringsbolag.
ILO-förteckningen är en lista över yrkessjukdomar som är skapad av ILO - International labour Organization (Internationella arbetsorganisationen). Det är ett FN-organ som arbetar med arbetslivsfrågor i hela världen.
I förteckningen finns bland annat följande sjukdomar:
Hörselnedsättning orsakad av buller
Eksem
Astma
Sjukdomar orsakade av vissa farliga ämnen
Smittsamma sjukdomar under särskilda förutsättningar
Här kan du se hela ILO-förteckningen.
Ett färdolycksfall är en olycka som inträffar på väg till eller från arbetet. Till exempel att du halkar, snubblar eller cyklar omkull.
Med trafikskada menas att ett fordon (som ska vara trafikförsäkrat) är inblandat i olyckan.
Arbetsskadeförsäkringen gäller inte när ett fordon är inblandat i färdolycksfallet. Olyckan ska då anmälas till det försäkringsbolag där fordonet är försäkrat och även till oss (vår sjukförsäkring), om sjukförsäkringen gäller för dig.
En trafikolycka som inträffar i arbetet till exempel under tjänsteresa, är detsamma som ett olycksfall i arbetet.
Ett olycksfall i arbetet har orsakats av en kortvarig, ovanlig, plötslig och oväntad händelse. Det kan till exempel vara att du ramlar från en stege och bryter benet, skär dig på en kniv eller liknande.
En arbetssjukdom har orsakats av något i arbetsmiljön som är skadligt för hälsan, till exempel buller, kemiska ämnen, vibrationer eller tungt och ensidigt arbete.
Sveda och värk är en ersättning för fysiskt och psykiskt lidande och obehag under skadans läkningstid, så kallad akut sjuktid.
Villkoren för när sveda och värk kan betalas ut är olika beroende på vilket kollektivavtal som gäller för dig. Om du omfattas av TFA eller TFA-KL ska du ha varit sjukskriven minst 30 dagar för att få ersättning för sveda och värk. Är du anställd inom kooperationen har du inget krav på sjukskrivning.
Läs mer om vad som gäller för dig i våra försäkringsvillkor för arbetsskadeförsäkringen eller genom att fråga din chef eller HR-avdelning.
Hur mycket ersättning kan jag få?
Ersättningen räknas utifrån vilken typ av skada det gäller och dess omfattning, samt tid för behandling och läkning. När du anmäler din arbetsskada till oss utreder vi vilken ersättning du kan få, inklusive ersättning för sveda och verk.
Storleken på ersättningen för sveda och värk utgår från trafikskadenämndens tabellverk. Du kan hitta mer information och aktulla ersättningsnivåer på Trafikskadenämndens webbplats.
Vad är skillnaden mellan sveda och värk och lyte och men?
Sveda och värk är ersättning för ett övergående fysiskt och/eller psykiskt lidande.
Lyte och men är ersättning för ett fysiskt och/eller psykiskt lidande som kvarstår efter läkningstiden har tagit slut. Det kan till exempel vara minskad rörelseförmåga, smärta eller nedsatt hörsel. Här ingår även ersättning för ärr.
Du kan få ersättning för bestående fysiska och psykiska besvär, det vill säga medicinsk invaliditet. Det innebär att din skada lett till en funktionsnedsättning, där du till exempel inte kan böja ett knä, har problem med att lyfta eller har viss smärta.
Med dagens teknik kan många arbetsuppgifter göras på distans, till exempel i det egna hemmet. Till skillnad från arbete på arbetsplatsen krävs att olycksfallet har ett direkt samband med det arbete du ska utföra.
Se exempel på vad som kan räknas som arbetsskada i hemmet.
Om du skadar dig på en handtruck ska händelsen prövas av Afa Försäkring och om det är en truck man kan åka på ska händelsen i första hand prövas av trafikförsäkringen.
Det gör du genom att logga in på Mina Sidor. På startsidan av vår webbplats kan du klicka på Logga in eller Komplettera ansökan.
Det kan finnas flera anledningar till varför du inte får någon ersättning. Det kan till exempel bero på:
Händelsen du har anmält räknas inte som arbetsskada enligt försäkringsvillkoren.
Händelsen som du har anmält räknas som arbetsskada. Men om du till exempel inte har varit sjukskriven eller haft några kostnader får du ingen ersättning för det.
Du har råkat ut för en olycka där en bil är inblandad. Då ska det inte anmälas till oss, utan till det försäkringsbolag där fordonet är försäkrat.
Det kan förstås finnas fler anledningar än de exempel vi har räknat upp. Vi följer de försäkringsvillkor som arbetsmarknadens parter har förhandlat fram. Då blir det så ibland att man kan få avslag, det vill säga blir utan ersättning helt eller delvis.
Om du inte förstår varför du inte har fått ersättning ska du alltid kontakta din handläggare för att få mer information.
För att det ska räknas som smittsam arbetssjukdom ska besvären vara kvar i minst 180 dagar efter den dag då sjukdomen visade sig. Du ska ha blivit smittad på något av följande sätt:
Vid ett laboratorium där man arbetar med smittämnen.
Genom arbete inom sjukvård eller annat arbete med behandling, vård eller omhändertagande av smittförande person.
Genom att ta hand om eller hantera smittförande djur eller material.
Sjukdomen behöver finnas med i bilagan till Förordning om arbetsskadeförsäkring och statligt personskadeskydd (längst ner på sidan).
Om du har fått den smittsamma sjukdomen på grund av ett olycksfall i arbetet, till exempel om du har stuckit dig på en kanyl eller skurit dig på ett föremål, gäller i stället reglerna om olycksfall. Då omfattas alla slags smittsamma sjukdomar.
Nej, ersättningen som betalas ut är fri från inkomstskatt.
Ja, försäkringen gäller så länge som du är anställd. Du är alltid försäkrad, även om du är frånvarande från arbetet sex månader i följd, oavsett orsak.
Om du blir sjuk inom de sex månaderna fortsätter försäkringen att gälla som längst fram tills dess att du fyller 65 år.
Du kan antingen höra av dig till oss per brev, eller genom att ringa oss på 0771-88 00 99. Vi kommer då att skicka ut det senaste förmånstagarförordnande till dig per post.
Du kan också skicka in ett nytt förordnande. Det senaste vi tar emot är det som gäller.
Försäkringen gäller normalt endast för dödsfall innan 66-årsdagen.
Om man fortfarande är anställd och jobbar efter att man fyllt 66 år fortsätter försäkringen att gälla. Försäkringen gäller inte om man är frånvarande mer än 90 dagar.
Ersättningen betalas ut i form av engångsbelopp. Storleken på beloppen beror på din ålder vid dödsfallet, arbetstid och på vilka efterlevande som finns.
Ja, du är välkommen att ansöka om familjeskydd. Det förutsätter att du får tjänstepension inbetald till Avtalspension SAF-LO. Det får du om du är arbetare på ett privat företag eller är egen företagare som har tecknat detta pensionsavtal.
Om du är nyanställd behöver du inte fylla i en hälsodeklaration om du ansöker inom 30 dagar. Däremot om du väntar längre med att ansöka, så kan du behöva göra en hälsoprövning.
Du behöver ha en inkomst som är så stor att den räcker till kostnaden för familjeskyddet.
Ja, du kan ändra ordningen på förmånstagarna.
Du behöver inte göra något om du är nöjd med de generella förmånstagarna som beskrivs under rubriken "Vem betalar vi ersättning till?".
Är du inte nöjd hittar du här en blankett för att ändra förmånstagarordningen. Ladda ner blanketten, fyll i den och skicka till oss.
Familjeskydd är en livförsäkring som du som är arbetare på ett privat företag eller egenföretagare kan teckna själv utöver Tjänstegrupplivförsäkring (TGL). Du väljer själv hur mycket pengar familjen ska få och under hur många år som pengarna betalas ut.
Läs mer om Familjeskydd
De som kan få ersättning från familjeskyddet är:
Din make/maka, registrerad partner eller sambo.
Din före detta make/maka/registrerade partner/sambo.
Ditt/dina barn och fosterbarn.
Du kan ändra ordningen på förmånstagarna, genom att fylla i en blankett och skicka in till Fora.
Vill du veta mer kan du kontakta Fora.
Någon anhörig eller annan person som har detta uppdrag.
Nej, din föräldraledighetsperiod avbryts inte. Men du kan bara få föräldrapenningtillägg för de dagar som du tar ut föräldrapenning från Försäkringskassan.
Nej, försäkringen gäller inte för 10-dagar (tillfällig föräldrapenning) i samband med att barnet föds.
10-dagar kallades tidigare för pappadagar.
Nej, då gäller inte försäkringen. Däremot kan du fortfarande få föräldrapenning från Försäkringskassan. Här kan du läsa mer om vad som gäller om du är föräldraledig och arbetslös.
Nej, försäkringen gäller inte vid tillfällig föräldrapenning vid vård av sjukt barn, VAB.
Du anmäler digitalt genom att logga in på Mina sidor med e-legitimation. Tänk på att du behöver det här när du anmäler:
Din arbetsgivares organisationsnummer
Datum för perioden du ska vara föräldraledig
Din sjukpenninggrundande inkomst, SGI
Anställd i 12 månader innan barnets födelse eller adoption: du har rätt till högst 60 dagars ersättning.
Anställd i 24 månader innan barnets födelse eller adoption: du har rätt till högst 180 dagars ersättning.
Om du har haft flera anställningar hos olika arbetsgivare som har försäkringen, så kan du räkna ihop din anställningstid från de senaste fyra åren.
Det är bara den som är förälder till barnet som kan få föräldrapenningtillägg. Personer som också kan räknas som förälder är förälders make/maka som bor med föräldern, förälders sambo, särskilt förordnad vårdnadshavare som har hand om barnet, familjehemsföräldrar eller blivande adoptivföräldrar. Några andra personer har inte rätt till föräldrapenningtillägg.
Ja, om båda föräldrarna har Föräldrapenningtillägg via sin anställning kan de var för sig ha rätt till ersättning.
Ja, det kan du göra. Vi behöver få din ansökan innan det har gått 5 ½ år efter barnets födelse, eller adoption.
Ja. Vi gör skatteavdrag med 30 procent från föräldrapenningtillägget och redovisar ersättningen till Skatteverket varje månad.
Ja, du ska innan barnets födelse eller adoption ha varit anställd i minst 12 månader under de senaste fyra åren hos en eller flera arbetsgivare som har föräldrapenningtillägg.
Nej, försäkringen gäller även om du inte är med i facket.
När du har fått besked om den period du sökt föräldrapenningtillägg för, betalar vi ut ersättning ungefär en vecka efter att du börjat få föräldrapenning från Försäkringskassan.
När du fått föräldrapenning från Försäkringskassan kan du göra en anmälan till oss. Du kan också anmäla perioder du tagit ut med föräldrapenning i efterhand. För att ha rätt till ersättning måste du göra en anmälan inom 5 ½ år efter barnets födelse eller adoption.
Nej. För att få föräldrapenningtillägg från oss behöver vi bara veta startdatum och slutdatum för föräldraledigheten.
Det spelar ingen roll om du tar ut 1 dag eller 5 dagar i veckan med föräldrapenning från Försäkringskassan. Du planerar ledigheten på det sätt som du och din arbetsgivare kommer överens om.
Föräldrapenningtillägg är en kollektivavtalad föräldraförsäkring som kan ge extra ersättning när du är föräldraledig från ditt arbete och får föräldrapenning från Försäkringskassan. Ersättningen betalas som längst tills barnet fyller 18 månader eller till 18 månader efter adoptionstillfället.
Du får 10 procent av den lön som ligger till grund för föräldrapenningen, om den är max 10 prisbasbelopp. Tjänar du mer än så får du även 90 procent på den lön som är över 10 prisbasbelopp.
Försäkringen innehåller inget efterskydd. Det betyder att du inte kan få ersättning för en period med föräldraledighet som inträffar efter att du slutat din anställning.
Har din anställning upphört under en påbörjad föräldraledighet? Då kan du få föräldrapenningtillägg för de dagar som är kvar med föräldrapenning på sjukpenningnivå. Arbetsgivaren måste ha godkänt perioden innan du slutade din anställning.
Vid permittering har inte anställningen upphört och föräldrapenningtillägg gäller som vanligt.
Läs mer om vad som händer här: Föräldraledig och arbetslös
Vi betalar bara ut föräldrapenningtillägg för en enda period.
Om du ska dela upp din föräldraledighet på flera kortare perioder behöver du tänka på att ansöka om föräldrapenningtillägg från oss för den period som du tar ut flest föräldrapenningdagar från Försäkringskassan.
Om du tar ut en kortare föräldraledighet redan nu och tror att du kommer att ta ut en längre period med fler föräldrapenningdagar från Försäkringskassan senare, kan du vänta och ansöka om föräldrapenningtillägg från oss för den perioden istället.
Om du varit anställd kortare tid än 50 månader (4 år och 2 månader) på din senaste arbetsplats, ska du skicka med intyg på tidigare anställningar. Vi behöver veta att du har varit anställd minst 50 månader under de senaste fem åren på arbetsplatser med Försäkring om avgångsbidrag (AGB).
Nej, du behöver inte vara arbetslös för att ha rätt till ersättning.
Undantag är:
• Om du blir erbjuden fortsatt arbete på företaget/koncernen inom tre månader.
• Om företaget har övergått till ny ägare och du blir erbjuden arbete där.
• Om du har beviljats hel sjukersättning från Försäkringskassan innan anställningen upphört.
Ja. Vi gör skatteavdrag med 30 procent och redovisar ersättningen till Skatteverket.
Nej, försäkringen gäller även om du inte är med i facket.
Du kan skicka in din anmälan i samband med att din anställning upphör. Du kan även skicka in den i efterhand, men kom ihåg att skicka in den senast inom två år från det att du slutat din anställning.
Avgångsbidraget minskar inte din ersättning hos a-kassan. När du gör anmälan till a-kassan behöver du inte redovisa ersättningen du får från oss.
Ja. Du ansvarar själv för att anmälan kommer in till oss. Du och arbetsgivaren fyller tillsammans i anmälningsblanketten. Anmälan måste skickas in inom två år från anställningens sista dag.
Du ska be konkursförvaltaren att fylla i arbetsgivarens uppgifter på anmälningsblanketten.
Du kan ha rätt till en del av ersättningen från försäkringen. Skicka därför in anmälan.
Du kan som mest få en hel ersättning under en femårsperiod. Om du har fått en reducerad ersättning för mindre än fem år sedan, kan du ha rätt till ytterligare ersättning om du blir uppsagd igen på grund av arbetsbrist.
Det kan exempelvis bero på att du arbetar deltid.
Försäkringen kan i vissa fall gälla när anställningen har tagit slut. Det kallas efterskydd. Det gäller om du:
Blir sjukskriven inom 90 dagar efter att du har slutat din anställning.
Uppfyller kvalifikationskravet för vår sjukförsäkring (AGS).
Har en sjukpenninggrundande inkomst, SGI.
Ja. För Avtalspension SAF-LO kan du läsa mer på Foras hemsida om hur du väljer förvaltare. För Gemensam tjänstepension (GTP) kan du läsa mer på Pensionsvalets hemsida.
Förlängd livräntas storlek bestäms av antalet STP-år alternativt STPK-år under arbetsskadetid och anställningstid, samt den genomsnittliga årsinkomsten. Den förlängda livräntan är 10 procent av den genomsnittliga årsinkomsten.
Den förlängda livräntan beräknas i proportion till hur din arbetsförmåga påverkats.
Sjuklivräntans storlek bestäms av antalet STP-år alternativt STPK-år under sjuktiden och den genomsnittliga årsinkomsten.
Sjuklivräntan är 10 procent av den genomsnittliga årsinkomsten. Sjuklivräntan beräknas i proportion till hur mycket din arbetsförmåga påverkats. Till exempel om du får halv sjukersättning eller aktivitetsersättning, får du halv sjuklivränta.
Ja, försäkringen tar över premiebetalningen när du är sjukskriven. Det gäller både för Avtalspension SAF-LO och GTP.
Försäkringen gäller från första arbetsdagen och så länge du är anställd. Den gäller till och med månaden innan du fyller 65 år.
Försäkringen gäller från och med den månad du fyller 22 år.
Försäkringen gäller från första arbetsdagen och så länge du är anställd. Den gäller till och med månaden innan du fyller 65 år.
Från den 1 januari 2022 gäller försäkringen från och med den månad man fyller 23 år.
Innan dess gällde följande åldersgränser:
1 januari - 31 december 2021 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 24 år.
1 januari 2008 - 31 december 2020 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 25 år.
1 januari 2001 - 31 december 2007 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 21 år.
2000 - 2001 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 22 år.
Kompletterande pensionspremier kan även betalas inom vissa kollektivavtal. Det finns ingen undre åldersgräns för att omfattas av kompletterande pensionspremier. När dessa premierna kan betalas beror på vilket kollektivavtal du jobbar inom. Läs mer om vad som gäller för de olika avtalen.
Hur förlängd livränta betalas ut beror på vilket avtal du omfattades av. Hade du STP är det AMF som betalar ut sjuklivränta. Hade du STPK är det Folksam som betalar ut sjuklivränta. Den förlängda livräntan betalas ut från och med den månad du fyller 65 år och livet ut.
Hur förlängd livränta betalas ut beror på vilket avtal du omfattades av. Hade du STP är det AMF som betalar ut förlängd livränta. Hade du STPK är det Folksam som betalar ut förlängd livränta. Den förlängda livräntan betalas ut från och med den månad du fyller 65 år och livet ut.
Normalt gör du ingen anmälan för att få vår premiebefrielseförsäkring. Du anmäler samtidigt till försäkringen när du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring eller arbetsskadeförsäkring.
Om du är arbetslös och omfattas av efterskydd, kan du få premiebefrielse från första sjukpenningdagen. Om din ansökan endast avser premiebefrielseförsäkringen kan du ansöka om detta. Du anmäler på samma sätt som när du gör sjukanmälan.
Försäkringen vid sjukdom eller arbetsskada gäller även i vissa fall när anställningen har tagit slut, så kallat efterskydd. Efterskyddstiden gäller om du blir sjukskriven inom 90 dagar efter att din anställning har upphört och du uppfyller kvalifikationskravet för vår sjukförsäkring. Du ska fortfarande ha en sjukpenninggrundande inkomst, SGI.
Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) bestäms av Försäkringskassan och används till exempel för att räkna ut din sjukpenning.
Efterskyddet börjar gälla från och med 1 januari 2000.
Förlängd livränta berör dig som vid övergången från gamla STP till nya Avtalspension SAF-LO 1995/1996, eller övergången från gamla STPK till nya avtalspension inom KFO-LO 1996/1997. Vad som gäller för dig beror på inom vilken sektor du arbetar inom.
När du är sjukskriven tar premiebefrielseförsäkringen över arbetsgivarens inbetalning till din tjänstepension. När du anmäler din sjukskrivning hos oss, anmäler du samtidigt till premiebefrielseförsäkringen.
Sjuklivränta berör dig som var sjuk eller förtidspensionerad vid övergången från gamla STP alternativt gamla STPK till nya Avtalspension SAF-LO eller KFO-LO. Syftet är att du ska få ersättning under din sjuktid trots bytet av avtal. Vilket avtal som gäller för dig, beror på vilken sektor du tillhör.
Försäkringen gäller de dagar du får föräldrapenning från Försäkringskassan. Försäkringen gäller i 390 hela dagar per födsel. Två dagar med halv föräldrapenning räknas som en hel dag.
Nej. Försäkringen gäller inte för de 10 dagarna som den andra föräldern, som inte fött barnet, har rätt till i samband med förlossningen.
Nej. Försäkringen gäller vid föräldrapenningdagar och inte för tillfällig föräldrapenning för vård av sjukt barn (VAB).
Nej, du måste ha en anställning där du omfattas av premiebefrielseförsäkringen varje gång som du börjar en ny period med graviditetspenning eller föräldrapenning.
Ja. För Avtalspension SAF-LO kan du läsa mer på Foras hemsida om hur du väljer förvaltare. För Gemensam tjänstepension (GTP) kan du läsa mer på Pensionsvalets hemsida.
Försäkringen gäller från första arbetsdagen och så länge du är anställd. Den gäller till och med månaden innan du fyller 65 år.
Från den 1 januari 2023 gäller försäkringen från och med den månad man fyller 22 år.
Innan dess gällde följande åldersgränser:
1 januari 2022 - 31 december 2022 gällde försäkringen från och med den månad man fyller 23 år.
1 januari - 31 december 2021 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 24 år.
1 januari 2008 - 31 december 2020 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 25 år.
1 januari 2001 - 31 december 2007 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 21 år.
2000 - 2001 gällde försäkringen från och med den månad man fyllde 22 år.
Kompletterande pensionspremier kan även betalas inom vissa kollektivavtal. Det finns ingen undre åldersgräns för att omfattas av kompletterande pensionspremier. När dessa premierna kan betalas beror på vilket kollektivavtal du jobbar inom.
Från den 1 januari 2023 gäller försäkringen från och med den månad du fyller 22 år.
Vissa kollektivavtal ger ytterligare ersättning till tjänstepensionen. För de avtalen gäller ingen åldersgräns.
Du anmäler när du fått graviditetspenning eller föräldrapenning från Försäkringskassan.
Det enklaste är om du anmäler till föräldrapenningtillägget, för då gör du samtidigt en anmälan till premiebefrielseförsäkringen.
Ja, om du har valt Familjeskydd. Familjeskyddet kan komma att sänkas eller sägas upp om premiebefrielseförsäkringens premier inte räcker till det familjeskydd du valt.
Det är du som tar ut föräldraledighet eller graviditetspenning som gör anmälan.
Du anmäler samtidigt till premiebefrielseförsäkringen när du ansöker om ersättning från föräldrapenningtillägget. Du kan också ringa in och anmäla hos kundtjänst på 0771-88 00 99.
Arbetsgivare kan också göra en anmälan för din räkning genom att ringa oss på 08-696 41 80.
Under Mina sidor kan du se om vi har fått din anmälan.
Du kan skriva din information i ett dokument och ladda upp i Mina sidor. Det går också bra att ge informationen muntligt genom att ringa in till vår kundtjänst 0771-88 00 99 på vardagar mellan klockan 8 och 17.
Du kan skicka in läkarintyg eller andra dokument på Mina sidor. Antingen via komplettera ärende eller via brev.
På Mina sidor gör du så här:
Klicka på ditt ärende i ärendelistan
Klicka på Skicka dokument
Välj ett dokument på din dator
Tryck på Skicka
Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dina uppladdade dokument på Mina sidor.
På Mina sidor kan du följa ditt ärende. Vi uppdaterar status om ärendet är under utredning eller när beslut har fattats. Om ditt ärende står som avslutat så kommer ett brev med beslutet att skickas inom 24 timmar.
Om ditt ärende gäller en försäkring som inte hanteras på Mina sidor är du välkommen att kontakta oss på 0771-88 00 99.
Har du inget BankID kan du inte logga in på Mina sidor. Då får du ansöka om ersättning via blankett. Du hittar anmälningsblanketterna här.
Du kan också ringa till oss på 0771-88 00 99.
Du kan få hjälp med ditt ärende genom att ringa vår kundtjänst: 0771 88 00 99.
Du kan testa om det är något problem med ditt BankID på en särskild testsida: https://test.bankid.com/
Om vi behöver ett läkarintyg från dig eller inte beror på vilken försäkring det handlar om. När du gör anmälan kommer det att stå om du behöver bifoga ett läkarintyg.
Vi ber dig i så fall att göra något av följande:
Skicka in läkarintyget med post.
Ladda upp intyget eller bild på intyget digitalt.
Enbart skriva in diagnoskoden från läkarintyget.
Om du inte har ditt läkarintyg just nu, går det bra att göra anmälan till försäkringen först och skicka in läkarintyget senare.
När vi kan komma med ett beslut kan variera. Om vi till exempel behöver ytterligare information i din ansökan kan det göra att processen tar längre tid. Vi arbetar alltid för att återkomma så snart som möjligt och inom 30 dagar. Du kan se på Mina sidor om ett beslut har fattats och vi meddelar alltid beslut via post.
En diagnoskod är kopplad till den diagnos du som patient har fått av din läkare. Du hittar den i ditt läkarintyg. Det är Socialstyrelsen som har beslutat att alla diagnoser inom hälso- och sjukvården ska ha en särskild kod.
Diagnoskoderna används bland annat för att ta fram statistik och göra olika analyser. Den svenska versionen av diagnoskoder kallas för ICD-10-SE.
När du ansöker om ersättning från vår sjukförsäkring kan du behöva fylla i din diagnoskod. Den uppgiften används bland annat till vår statistik där vi tar fram årliga rapporter om sjukfrånvaro och arbetsskador.
Om du har anmält sjukskrivning:
skicka alltid kopior av läkarintygen
är du arbetslös ska du också skicka oss en kopia av arbetsgivarintyget från din senaste anställning
har du sjukersättning eller aktivitetsersättning måste vi få en kopia av Försäkringskassans beslut
Om du har anmält arbetsskada:
skicka alltid kopia av dina läkarintyg
om du har gjort en anmälan om arbetsskada till Försäkringskassan vill vi också ha en kopia av den anmälan
Har du haft kostnader på grund av arbetsskadan ska du spara dina kvitton. Kvittona visar din rätt till ersättning för utlägg och ska skickas in om Afa Försäkring begär det.
Adressen är:
Afa Försäkring,
106 27 Stockholm
Du hittar dina kontrolluppgifter genom att logga in på Mina sidor med ditt eget BankID. Gå till Min profil och sedan till Redovisade uppgifter längre ner på sidan.
På sidan ser du vilka uppgifter vi skickat till Skatteverket. Varje månad som vi gör en utbetalning till dig så meddelar vi Skatteverket.
Gode män och förvaltare behöver ringa till oss för att få en sammanställning för hela året: 0771-88 00 99. Vi gör inget automatiskt årligt utskick av kontrolluppgifter.
Det finns två undantag där vi fortfarande skickar en årlig kontrolluppgift:
Om du har fått utbetald ränta från oss.
Om du har fått ersättning från familjeskyddet.
Dessa kontrolluppgifter skickas ut under januari månad.
Det kan ta upp till 24 timmar innan du ser dokument som du har laddat upp på Mina sidor.
Om du har skickat ditt dokument med post skannar vi in dokumentet och laddar upp det manuellt. Det kan dröja någon dag.
Klicka på "Bekräfta inte anställning" och välj "Byt organisationsnummer".
Det måste alltid finnas en huvudadministratör per organisationsnummer.
Du hittar instruktion för hur du byter huvudadministratör under rubriken "Hantera administratörer" på sidan E-tjänster för arbetsgivare.
Det är huvudadministratören som ansvarar för att lägga till och ta bort administratörer. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista.
Du hittar även instruktionen för hur du lägger till och tar bort administratörer under rubriken "Hantera administratörer" på sidan E-tjänster för arbetsgivare.
Du kan logga in med BankID eller Mobilt BankID.
För att kunna se vilken försäkring det gäller behöver du logga in med e-legitimation (Bank ID eller Mobilt Bank).
Vi har tagit fram ett förslag på information du kan använda för att berätta för dina anställda att du anmäler åt dem. Här finns informationen: Ny rutin! Affisch för att informera anställda (PDF, 107.8 KB)
Du får en avisering till din e-post när en anställd har gjort en anmälan via vår hemsida.
Klicka på "Bekräfta inte anställning" och välj "Annan orsak".
Obs! Tänk på att vissa tjänstemän kan omfattas av försäkringarna – till exempel inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.
För att kunna se vilken försäkring behöver du logga in med e-legitimation (BankID eller Mobilt BankID).
Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar – Administratörslista.
Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista. Som huvudadministratör kan du inte välja bort att få en påminnelse.
Det går endast att ha en huvudadministratör per organisationsnummer.
Du ska anmäla när de varit sjukskrivna mer än 14 dagar. Det är viktigt att anmälan är gjord till Försäkringskassan innan du anmäler.
Vissa tjänstemän kan omfattas av försäkringen – till exempel de inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker på vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.
Klicka på "Bekräfta inte anställning" och välj "Personen har aldrig varit anställd".
Ja, informera dina anställda när du har gjort en anmälan till sjukförsäkringen.
Klicka på Bekräfta inte anställning och välj Byt organisationsnummer.
Om du får anmälningar att bekräfta från tjänstemän för sjukskrivning eller föräldraledighet som de inte omfattas av ska du klicka på Bekräfta inte anställning och välj Annan orsak.
Obs! Tänk på att vissa tjänstemän kan omfattas av försäkringarna – till exempel inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker på vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.
Klicka på Bekräfta inte anställning och välj Personen har aldrig varit anställd.
Vi kontaktar den anställde via brev och ber den ta kontakt med oss för att göra klar anmälan.
Om du inte har bekräftat anställningen inom 5 dagar så får du en påminnelse till din e-post.
Det är många anställda som missar att anmäla. Om du gör det åt dem, kommer fler att få den ersättning de har rätt till.
Både den anställda och arbetsgivaren till den anställda kan anmäla till sjukförsäkringen. Du som är facklig representant kan dock inte anmäla åt den anställda.
För företag som är anslutna till E-tjänster för arbetsgivare så kan alla administratörer som har behörighet till e-tjänsten också göra anmälan.
Försäkringen gäller för alla som är privat- eller kooperativt anställda arbetare.
Den gäller också för vissa tjänstemän inom detaljhandeln och vissa tjänstemän som omfattas av ett så kallat medarbetaravtal.
Personnummer
Första sjukskrivningsdagen
Sjuklöneperiod (till exempel 14 dagar)
Första anställningsdag
Anställningsform (till exempel tillsvidare)
Yrkeskategori
Fackförbund (om anställningen regleras av kollektivavtal)
Pensionsavtal (SAF-LO eller GTP)
Du kan se historik över hur många anmälningar du har bekräftat eller anmält. Du kan också se antalet anmälningar som gjorts digitalt och via blankett per organisation.
Ansökan om rehabiliteringsstöd från arbetsgivare inom kommuner, regioner, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag måste ha inkommit till Afa Försäkring senast 6 månader efter rehabiliteringsåtgärdens startdatum.
Ansökan om rehabiliteringsstöd från privata arbetsgivare och arbetsgivare inom kooperationen kan söka retroaktivt från och med 2011.
När rehabiliteringen förväntas vara avslutad skickar Afa Försäkring ut en enkät till arbetsgivaren via e-post.
Ansökan om Afa Försäkrings rehabiliteringsstöd görs digitalt på vår hemsida under Rehabiliteringsstöd, Ansök om rehabiliteringsstöd.
Ansökan och kompletterande handlingar tas enbart emot digitalt på vår hemsida. Komplettera ditt ärende.
Som arbetsgivare har du möjlighet att få ekonomisk ersättning för upp till hälften av kostnaden när någon av dina anställda genomgår arbetslivsinriktad rehabilitering.
Ja, du kan komplettera en ansökan för rehabiliteringsstödet. Vi tar emot kompletterande handlingar digitalt på vår hemsida: Komplettera ditt ärende.
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kan ansöka om rehabiliteringsstöd för en arbetslös person, om denne omfattas av efterskydd i sjukförsäkringen AGS och AGS-KL.
För den som är arbetslös kan rehabiliteringsstöd beviljas med upp till 75 procent av kostnaden. Högst 37 500 kronor kan dock betalas för en och samma person.
Resten av kostnaden förutsätts bli täckt på annat sätt, till exempel genom att Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan står för denna.
En kopia på fakturan eller fakturaspecifikationen som behandlaren eller behandlingsföretaget har skickat till den sökande arbetsgivaren.
Av fakturan/fakturaspecifikationen måste vi kunna se vem som har rehabiliterats. Om faktura/fakturaspecifikation inte finns kan även ett intyg från behandlaren eller det behandlande företaget skickas in där Afa Försäkring kan se att betalning skett för beviljad rehabiliteringsinsats. På intyget behöver det framgå vem som har rehabiliterats.
Faktura/intyg behöver inte märkas med personuppgifter, märk istället med ett referensnummer som överensstämmer med underlaget om rehabiliteringen.
Afa Försäkring har ingen möjlighet att göra delutbetalningar. Skicka in fakturor när ni har blivit slutfakturerade. Om fakturor skickas in löpande i ett beviljat ärende. Skriv då slutfaktura på sista fakturan.
Vi kan lämna ersättning för kostnader för arbetslivsinriktad rehabilitering och insatser för att förebygga arbetsoförmåga för både psykiska och fysiska besvär.
Det kan till exempel röra sig om:
samtalsstöd hos legitimerad psykolog eller psykoterapeut
beroendebehandling
kurser i stresshantering och livsstilsförändring
omskolning.
Ett exempel på en insats för fysiska besvär som kan falla inom ramen för rehabiliteringsstödet är att en anställd som har till exempel ryggbesvär på grund av att hen lyfter fel och deltar i en kurs för att lära sig att lyfta rätt.
Som arbetsgivare kan du ansöka om rehabiliteringsstöd för en anställd som behöver arbetslivsinriktad rehabilitering, om ni har tecknat någon av sjukförsäkringarna AGS eller AGS-KL.
Följande har möjlighet att ansöka om rehabiliteringsstöd:
Privata arbetsgivare och arbetsgivare inom kooperationen vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS.
Arbetsgivare inom kommuner, regioner, Svenska kyrkan och vissa kommunala bolag vars anställda omfattas av sjukförsäkringen AGS-KL.
Försäkringskassan för person som omfattas av sjukförsäkringen AGS eller AGS-KL
Arbetsförmedlingen för person som omfattas av efterskydd i AGS, sjukförsäkringen för privat och kooperativt anställda arbetare.
Privatanställda tjänstemän omfattas normalt inte av vår sjukförsäkring AGS om inte arbetsgivaren tecknat ett medarbetaravtal.
Ett medarbetaravtal är ett kollektivavtal som innebär att arbetsgivaren inte delar upp de anställa i yrkeskategorierna arbetare och tjänstemän. Det innebär att vissa tjänstemän även kan omfattas av AGS.
Afa Försäkrings samtyckeblankett (PDF, 2.4 MB) som ska vara undertecknad av arbetstagaren.
Orsak och syfte till rehabiliteringen. Detta anges i ansökan eller i en rehabiliteringsplan eller rehabiliteringsutredning som har gjorts av arbetsgivaren eller företagshälsovården.
Underlag mellan den sökande arbetsgivaren och företaget som genomför rehabiliteringen, se exempel på underlag (PDF, 78.38 KB).
Utredningar, kartläggningar samt bedömningssamtal. Som utredningar räknas till exempel ADDIS-intervjuer, arbetsförmågebedömning, rehabiliteringsutredning.
Medicinsk rehabilitering såsom läkarbesök, naprapat, sjukgymnast, abstinensbehandling, provtagning, drogtester, ergonomikonsultation, arbetsterapi etc.
Gruppaktiviteter
Administrativa kostnader för till exempel vikarier, lönekostnader
Arbetshjälpmedel och arbetsplatsanpassningar
Hälsofrämjande insatser till exempel:
Friskvård
Rökavvänjning
Träning
Viktminskning och dyl.Tjänster som till exempel:
Screeningverktyg
Handledning och coachning
Ledarskapsutbildningar
Föreläsningar
Ersättningsbelopp för perioden 2024-09-01 – 2025-12-31.
Grundläggande utbildningar
Maximalt ersättningsbelopp för chefer som går grundläggande utbildning själva (50%):
2 500 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag.
4 000 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
5 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Maximalt ersättningsbelopp för chef för gemensam utbildning med arbetsmiljö- eller skyddsombud (vi ersätter endast chef 70% av utbildningsavgift vid grundutbildning)
3 500 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag
5 600 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
7 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Vidareutbildningar
Maximalt ersättningsbelopp för chefer som går vidareutbildning själva (50%):
2 500 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag.
4 000 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
5 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Maximalt ersättningsbelopp för skydds- och arbetsmiljöombud som går vidareutbildning själva (60%):
3 100 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag
5 000 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
6 300 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Maximalt ersättningsbelopp för gemensam vidareutbildning av chefer samt skydds- och arbetsmiljöombud (80%):
4 000 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag
6 500 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
8 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Ansökan behöver göras tidigast fyra månader innan och senast fyra månader efter utbildningens startdatum inom perioden 2024-09-01 – 2025-12-31.
Sammanlagt stöd per år
Sammanlagt stöd som kan lämnas per deltagare uppgår till 10 000 kr per år.
Sammanlagt stöd kan lämnas om högst 250 000 kr per år och arbetsgivare.
Stödet ges som delfinansiering av utbildningskostnad på grundläggande nivå och vidareutbildningar för chefer samt vidareutbildning för skyddsombud/arbetsmiljöombud.
Chef är den person som i sin roll både har personalansvar och delegerade arbetsmiljöuppgifter. Övriga anställda omfattas inte utav stödet.
Byte av deltagare i en beviljad ansökan måste ske som senast på utbildningens startdatum. Därefter kan inga ändringar göras.
För att få vägledning angående detta kontakta oss via e-post.
Byte av kontaktperson sker via e-post till stodforarbetsmiljoutbildning@afaforsakring.se. För att komplettera/ändra övriga uppgifter går du in på Ny ansökan och anger ditt organisationsnummer igen och de rätta uppgifterna.
Efter genomförd utbildning skickar Afa Försäkring en utvärderingsenkät per e-post till alla utbildningsdeltagare som stöd har beviljats för. Arbetsgivarrepresentant (kontaktperson för ansökan) får även en utvärderingsenkät från Afa Försäkring som ska besvaras.
Enkäten är personlig och skickas som en länk till ett formulär som fylls i digitalt.
Nej, är ni godkända utbildningsanordnare sen tidigare behöver ingen ny ansökan göras.
Nej, arbetsgivare kan endast ansöka om stöd för arbetsmiljöutbildning för ett utbildningstillfälle per ansökan.
Ersättning för resekostnader kan ges till chefer, skydds- och arbetsmiljöombud som är deltagare på en arbetsmiljöutbildning som inte har genomförts i närområdet. Anledningen till varför utbildningen inte kan utföras i närområdet och varför resekostnader eftersöks måste vara tydligt motiverat i ansökan.
Resekostnaderna beräknas från kontoret till kurslokalen.
Mer information om villkoren för reseersättning hittar ni här: Resepolicy Stöd för arbetsmiljöutbildning (PDF, 99.5 KB)
Nej, stödet gäller för arbetsgivare inom privat sektor.
Ansökan behöver göras tidigast fyra månader innan och senast fyra månader efter utbildningens startdatum inom perioden 2024-09-01 – 2025-12-31.
Exempel på en arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå är BAM som syftar till att ge grundläggande kunskaper om arbetsmiljöarbete.
Vi kan enbart lämna stöd på grundläggande nivå för chefer. Bekostnad av skyddsombudens arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå regleras av arbetsmiljölagen och omfattas därför inte av stödet.
Stöd kan ges för repetition av arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå för arbetsmiljö-/skyddsombud som tidigare gått en grundläggande arbetsmiljöutbildning, till exempel BAM. Detta räknas då som en vidareutbildning.
I ansökan behöver ni skicka in ett underlag som påvisar att detta är en repetitionsutbildning för arbetsmiljö-/skyddsombuden.
Tidigast startdatum på utbildningen ska vara 2024-09-01.
Ansökan behöver göras tidigast fyra månader innan och senast fyra månader efter utbildningens startdatum inom perioden 2024-09-01 – 2025-12-31.
Satsningen denna period gäller 2024-09-01-2025-12-31
Utbildningar som påbörjades 2023 omfattas av villkoren för 2023 (PDF, 30.67 KB).
Ansökan för utbildning 2023 skulle senast ha inkommit 2023-12-31.
Ersättningsbelopp för perioden 2024-09-01 – 2025-12-31.
Grundläggande utbildningar
Maximalt ersättningsbelopp för chefer som går grundläggande utbildning själva (50%):
2 500 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag.
4 000 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
5 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Maximalt ersättningsbelopp för chef för gemensam utbildning med arbetsmiljö- eller skyddsombud (vi ersätter endast chef 70% av utbildningsavgift vid grundutbildning)
3 500 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag
5 600 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
7 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Vidareutbildningar
Maximalt ersättningsbelopp för chefer som går vidareutbildning själva (50%):
2 500 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag.
4 000 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
5 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Maximalt ersättningsbelopp för skydds- och arbetsmiljöombud som går vidareutbildning själva (60%):
3 100 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag
5 000 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
6 300 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Maximalt ersättningsbelopp för gemensam vidareutbildning av chefer samt skydds- och arbetsmiljöombud (80%):
4 000 kr/ deltagare om utbildningen är 1 dag
6 500 kr/ deltagare om utbildningen är 2 dagar
8 000 kr/ deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
Ansökan behöver göras tidigast fyra månader innan och senast fyra månader efter utbildningens startdatum inom perioden 2024-09-01 – 2025-12-31.
Sammanlagt stöd per år
Sammanlagt stöd som kan lämnas per deltagare uppgår till 10 000 kr per år.
Sammanlagt stöd kan lämnas om högst 250 000 kr per år och arbetsgivare.
Arbetsgivaren ska inkomma med kopia på faktura och deltagarförteckning från utbildningsanordnare efter avslutad utbildning. Underlag behöver inkomma senast 2 månader efter avslutad utbildning om ansökan gjorts i förväg.
Efter avslutad utbildning ska deltagarna som beviljats stöd samt arbetsgivarrepresentant (kontaktperson för ansökan) besvara en uppföljningsenkät. Därefter betalas stödet ut.
Parterna vill främja gemensamma vidareutbildningar för chef och arbetsmiljö-/skyddsombud samt vidareutbildningar för arbetsmiljö-/skyddsombud. Utbildningsinsatser där chef och arbetsmiljö-/skyddsombud deltar gemensamt är särskilt prioriterade.
När chefer och arbetsmiljö-/skyddsombud går en arbetsmiljöutbildning tillsammans får de gemensamma kunskaper som stärker arbetsmiljöarbetet.
En personlig enkät skickas ut efter genomförd utbildning. Det är därför viktigt att rätt slutdatum är angivet i ansökan.
Kontrollera skräpposten om inte de anställda som stöd har beviljats för samt arbetsgivarrepresentant (kontaktperson för ansökan) har fått enkät. Finns inte enkät i skräpposten kontakta oss via vår e-post.
Enkäten är en viktig del av Afa Försäkrings uppföljning av satsningen stöd för arbetsmiljöutbildning från Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Uppföljningen är därmed intern och kan därför inte offentliggöras.
Afa Försäkring kan också betala ersättning till arbetsgivaren först när vi har fått in enkätsvar från de flesta av de utbildningsdeltagarna som har fått enkäten samt från arbetsgivarrepresentant. Enkätsvar tillsammans med faktura och deltagarförteckning utgör underlag för utbetalning av stöd.
Arbetsgivare med minst en anställd inom privat sektor som har tecknat kollektivavtal och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) för de anställda kan söka stödet.
Planering av arbetsmiljöutbildning ska ske i samsyn och samverkan med lokala parter utifrån behov och förutsättningar på arbetsplatsen.
För ansökan om stöd behöver du ange:
Ditt företags organisationsnummer
Dina kontaktuppgifter
Organisationens kontonummer
Utbildningsanordnarens organisationsnummer
Namn på utbildning
Kursplan med kursinnehåll, datum och kostnad för utbildning
Utbildningens längd
Startdatum för utbildning. Om det är en e-utbildning som ska genomföras behöver du ange ett slutdatum då deltagarna förväntas avslutat utbildningen. Startdatum + utbildningslängd alternativt slutdatum används för automatiskt utskick av uppföljningsenkät
Deltagarnas personnummer och e-postadress
Som arbetsgivare är du skyldig att informera deltagarna om att deras personuppgifter kommer lämnas till Afa Försäkring.
Utbildningen ska hållas av en godkänd utbildningsanordnare eller företagsintern utbildningsanordnare.
Afa Försäkring rekommenderar inte specifika utbildningsanordnare men för att vi ska kunna lämna stöd krävs att utbildningsanordnaren ansökt och blivit godkänd utifrån vissa kriterier.
Läs mer: Till dig som utbildningsanordnare
Stödet omfattar arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå och vidareutbildning som motsvarar minst en endagars, lärarledd utbildning.
Utbildningar ska vara av viss dignitet för att godkännas, men minst motsvara en 1-dag, lärarledd utbildning. Varje ansökan kommer behandlas individuellt. Stödet ges som delfinansiering av utbildningskostnad för chefer som både har personal- och delegerade arbetsmiljöuppgifter och skyddsombud/arbetsmiljöombud.
Läs mer om exempel på utbildningar här.
Hjälp oss förbättra våra frågor och svar
Hittar du inte svaret på din fråga? Eller är något otydligt beskrivet?
Meddela oss gärna via knappen "Ge feedback" som visas i högerkanten på denna sida.
Knappen visas för dig som har valt att acceptera kakor för analys och statistik. Vill du justera vilka kakor du vill tillåta kan du göra det via länken "Mina inställningar för kakor" i sidfoten.