Konsult och personal från tjänsteleverantör

Denna person­uppgifts­information beskriver hur vi behandlar person­uppgifter specifikt för dig som är konsult eller personal från tjänsteleverantör som arbetar i Afa Försäkrings lokaler.

För generell person­uppgifts­information som gäller alla kategorier av registrerade, om till exempel vilka rättigheter du har, var dina person­uppgifter behandlas och lagras eller vart du kan vända dig om du anser att vår behandling inte sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning, kan du läsa mer på Så behandlar vi personuppgifter.

Skriv ut sidan

Om du vill skriva ut denna infor­mation så finner du utskriftsfunktionen längst ner på sidan.

1. Vilka person­uppgifter behandlar vi och varför?

Administration av uppdrag eller tjänsteavtal

Vi behandlar person­uppgifter för att administrera ditt uppdrag, bl.a. för att kommunicera inför och i samband med tecknande av avtal och i samband med att uppdraget eller tjänsten genomförs, samt för att betala ersättning enligt avtalet.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, E-postadress, Personnummer, Kontakt­uppgifter, Finansiell infor­mation, An­ställnings­uppgifterVårt berättigade intresse av att kunna uppfylla våra skyldigheter enligt avtalet med konsultbolaget eller tjänsteleverantören.
Upp­gifter om leverantör som är enskild firma Vårt avtal med din enskilda firma.
LagringstidTills uppdraget är slutfört och ersättning utbetalats enligt avtalet samt därefter i enlighet med bokföringslagen, vilket är minst 7 år och som längst 8 år.

Administration av tillgång till Afa Försäkrings IT-infrastruktur

I den mån du får tillgång till och arbetar i Afa Försäkrings IT-system behandlar vi dina person­uppgifter för att ge dig behörighet till våra IT-system och för att ge dig möjlighet att lagra, ordna, dela och få åtkomst till infor­mation, samt kommunicera med andra personer.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter, An­ställnings­uppgifter, Användar-IDVårt berättigade intresse av att hantera och skydda våra IT-system och tjänster.
LagringstidTills uppdraget är slutfört.

Informationssäkerhet

Om du arbetar i Afa Försäkrings IT-system behandlar vi, i den mån det är nödvändigt, person­uppgifter för att hantera och skydda våra IT-system och IT-tjänster, t ex. vid loggning, felsökning, säkerhetsanalys, säkerhetskopiering, förändrings- och problemhantering i system och i samband med eventuella IT-incidenter.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Samtliga upp­gifter som behandlas för andra ändamålVårt berättigade intresse av att hantera och skydda våra IT-system och tjänster.
LagringstidTills uppdraget är slutfört. Person­uppgifter i loggar bevaras för felsökning och incidenthantering under en tid om tolv månader räknat från tidpunkten för logghändelsen.

Hantering av service- och supportärenden

I den mån du arbetar i Afa Försäkrings IT-system kan vi komma att behandla dina person­uppgifter för att hantera service- och supportärenden, t.ex. avseende felsökningar, åtgärder för att hantera fel och beställningar.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter, An­ställnings­uppgifter, IP-adressVårt berättigade intresse av att säkerställa att vår verksamhet bedrivs utan avbrott eller störningar.
LagringstidUnder den tid som är nödvändig för att kunna hantera det aktuella service/supportärendet. Om support sker av extern leverantör sparas dina upp­gifter aldrig längre än under avtalstiden med leverantören.

Process -och verksamhetsutveckling

Person­uppgifter kan komma att behandlas för att utveckla verksamheten, system, funktionalitet samt våra processer, bl.a. genom att vidta åtgärder avseende uppföljning och utvärdering samt för att vidta förbättrings- och utvecklingsåtgärder av vår verksamhet (t.ex. arbets- och beslutsprocesser), för verksamhetsstyrning, budget och prognosarbete, för att utföra funktions- och prestandatest i system och felsökning samt för att ta fram urval till- och genomföra undersökningar i syfte att följa upp och förbättra vår verksamhet.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter, An­ställnings­uppgifterVårt berättigade intresse av att förbättra, förvalta och utveckla vår systemmiljö och vår verksamhet.
Lagringstid Tills uppdraget är slutfört.

Fysisk säkerhet

I den mån du vistas i våra lokaler, kan vi behandla dina person­uppgifter för att erbjuda en trygg och säker miljö och för att förebygga brott, t.e.x. genom besöksregistrering, inpasseringskontroll, legitimationskontroll och genom kameraövervakning av Afa Försäkrings allmänna utrymmen.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter, An­ställnings­uppgifter, Fotografi, Kamerabevakningsmaterial Vårt berättigade intresse av att erbjuda en trygg och säker arbetsmiljö.
LagringstidUpp­gifter i besöksregistreringssystemet sparas i 24 timmar och videoupptagningen raderas efter 14 dagar. Vid legitimationskontroll sparas upp­gifterna av bevakningsbolaget i 18 månader och avseende skalskydd vid in- och utpasseringssystem sparas upp­gifterna som längst tre månader efter uppdragets slut.

Information om dig på vårt intranät

Vi kan komma att behandla upp­gifter om dig på vårt intranät för att underlätta för våra medarbetare att sam­arbeta och ta del av varandras kontakt­uppgifter. Detta sker dock endast i den mån du utför sådant arbete att andra medarbetare i organisationen kan behöva komma i kontakt med dig (typiskt sett om du är en s.k. volymkonsult).

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifter, FotografiVårt berättigade intresse av att på ett effektivt sätt främja sam­arbete och kontaktvägar till medarbetarna.
LagringstidTills uppdraget är slutfört.

Hantering av information på gemensamma filytor och system

I förekommande fall behandlar vi dina upp­gifter för att hantera infor­mation på gemensamma filytor och system.

Kategorier av upp­gifterLaglig grund för behandlingen
Namn, Kontakt­uppgifterVårt berättigade intresse av att kunna hantera infor­mation om det arbete du är involverad i.
Lagringstid Tills uppdraget är slutfört. Eventuella upp­gifter som ingår i arbetsmaterial sparas under den lagringstid som gäller för infor­mationen i fråga. För konsulter som arbetar i vårt skadessystem sparas exempelvis upp­gifter i systemet under den försäkrades livstid, eller i sju år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades om det är bokföringsunderlag.

2. Varifrån samlar vi in person­uppgifter?

Dig själv

Vi samlar in upp­gifter från dig i samband med tecknandet av konsultavtalet.

Från konsultbolag eller tjänsteleverantör

I förekommande fall samlar vi in upp­gifter om dig från aktuellt konsultbolag eller tjänsteleverantör.

3. Överföring och utlämnande av person­uppgifter

När det är nödvändigt lämnar vi ut eller överför dina person­uppgifter till följande kategorier av mottagare.

Tjänsteleverantörer

För att uppfylla ändamålen med behandlingen av person­uppgifter delar vi dina person­uppgifter med tjänsteleverantörer som vi har anlitat, t.ex. inom IT (såsom lagring, underhåll av IT-system och teknisk support), systemtjänsteleverantörer inom HR och ekonomi, som behandlar person­uppgifter på vårt uppdrag. De tjänsteleverantörer som vi har anlitat får endast behandla dina person­uppgifter enligt våra uttryckliga instruktioner och får inte använda dina upp­gifter för egna ändamål. De är även skyldiga enligt lag och avtal att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina person­uppgifter.

Övriga mottagare

Vi kan komma att lämna ut dina person­uppgifter till andra mottagare än de som angivits ovan för att följa tillämpliga lagar och föreskrifter, en begäran eller ett föreläggande från en behörig domstol eller myndighet, samt för att tillgodose vårt berättigade intresse av att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk.

Vidare kan dina person­uppgifter komma att lämnas ut till potentiella förvärvare i samband med en fusion eller en överlåtelse för att tillgodose vårt berättigade intresse av att genomföra den aktuella transaktionen.

Pappa och son tillsammans

Så behandlar vi person­uppgifter

Inom Afa För­säkring behandlar vi dagligen person­uppgifter av olika slag. Vår målsättning är att du ska känna dig trygg när du lämnar dina person­uppgifter till oss.