Foto: Stina Gränfors, Johnér
Vanliga frågor och svar
Här hittar du vanliga frågor och svar om stödet för arbetsmiljöutbildning.
Information om Stöd för arbetsmiljöutbildning
Stöd för arbetsmiljöutbildning har varit ett treårigt projekt där parterna förlängde möjligheten att ansöka om stödet. Intresset har varit stort och möjligheten att ansöka stängde klockan 16:00 den 26 april 2024.
Inskickade ansökningar kommer handläggas i turordning, tills det att pengarna tar slut. Notera därför att en inskickad ansökan kan komma att få avslag om pengarna tagit slut.
Vi kommer ha längre handläggningstider
För vilka och vad kan man söka stöd?
Stöd för arbetsmiljöutbildning har varit ett treårigt projekt där parterna förlängde möjligheten att ansöka om stödet. Intresset har varit stort och möjligheten att ansöka stängde klockan 16:00 den 26 april 2024.
Inskickade ansökningar kommer handläggas i turordning, tills det att pengarna tar slut. Notera därför att en inskickad ansökan kan komma att få avslag om pengarna tagit slut.
Startdatum på utbildningen ska vara senast 2024-06-30. Om en utbildning är mer än en dag ska övervägande delen av utbildningen genomföras innan 2024-06-30.
Stöd för arbetsmiljöutbildning har varit ett treårigt projekt där parterna förlängde möjligheten att ansöka om stödet. Intresset har varit stort och möjligheten att ansöka stängde klockan 16:00 den 26 april 2024.
Inskickade ansökningar kommer handläggas i turordning, tills det att pengarna tar slut.
Notera därför att en inskickad ansökan kan komma att få avslag om pengarna tagit slut.
Om du redan har en beviljad ansökan berörs du inte av att vi stänger för nya ansökningar.
Arbetsgivare med minst en anställd inom privat sektor som har tecknat kollektivavtal och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) för de anställda kan söka stödet.
Stödet ges som delfinansiering av utbildningskostnad på grundläggande nivå och vidareutbildningar för chefer samt vidareutbildning för skyddsombud/arbetsmiljöombud.
Chef är den person som i sin roll både har personalansvar och delegerade arbetsmiljöuppgifter. Övriga anställda omfattas inte utav stödet.
Nej, stödet gäller för arbetsgivare inom privat sektor.
Stödet ersätter en del av kursavgiften för chefer och skyddsombud/arbetsmiljöombud.
Ersättningsnivåer
90% av utbildningsavgiften
Vidareutbildning för chef och arbetsmiljö-/skyddsombud som deltar gemensamt.
70% av utbildningsavgiften
Vidareutbildning av arbetsmiljö-/skyddsombud.
Grundläggande utbildningar för chefer som går gemensamt med arbetsmiljö-/skyddsombud. Bekostnad av skyddsombudens arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå regleras av arbetsmiljölagen och omfattas inte av stödet.
50% av utbildningsavgiften
Grundläggande- och vidareutbildning av chefer.
Se även frågan: Finns det tak för ersättning?
Ersättning för resekostnader ges i undantagsfall och måste motiveras. Villkor för reseersättning finns här: Resepolicy Stöd för arbetsmiljöutbildning (PDF, 105.16 KB)
Ersättning för resekostnader kan ges till chefer, skydds- och arbetsmiljöombud som är deltagare på en arbetsmiljöutbildning som inte har genomförts i närområdet. Anledningen till varför utbildningen inte kan utföras i närområdet och varför resekostnader eftersöks måste vara tydligt motiverat i ansökan.
Resekostnaderna beräknas från kontoret till kurslokalen.
Mer information om villkoren för reseersättning hittar ni här: Resepolicy Stöd för arbetsmiljöutbildning (PDF, 105.16 KB)
Ersättning ges för del av utbildningsavgift för chefer och arbetsmiljö-/skyddsombud.
Maximalt ersättningsbelopp för gemensamma vidareutbildningar av chefer och arbetsmiljö-/skyddsombud:
9000kr/deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
7200kr/deltagare om utbildningen är 2 dagar
4500kr/deltagare om utbildningen är 1 dag
Maximalt ersättningsbelopp för vidareutbildningar av arbetsmiljö-/skyddsombud och gemensamma grundläggande utbildningar för chefer:
7000kr/deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
5600kr/deltagare om utbildningen är 2 dagar
3500kr/deltagare om utbildningen är 1 dag
Maximalt ersättningsbelopp för chefer som går grundläggande- och vidareutbildning själva:
5000kr/deltagare om utbildningen är 3 dagar eller mer
4000kr/deltagare om utbildningen är 2 dagar
2500kr/deltagare om utbildningen är 1 dag.
Sammanlagt stöd som kan lämnas per deltagare uppgår till 10 000 kr per år.
Sammanlagt stöd kan lämnas om högst 250 000 kr per år och arbetsgivare.
Stödet omfattar arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå och vidareutbildning som motsvarar minst en endagars, lärarledd utbildning.
Utbildningar ska vara av viss dignitet för att godkännas, men minst motsvara en 1-dag, lärarledd utbildning. Varje ansökan kommer behandlas individuellt. Stödet ges som delfinansiering av utbildningskostnad för chefer som både har personal- och delegerade arbetsmiljöuppgifter och skyddsombud/arbetsmiljöombud.
Läs mer om exempel på utbildningar här.
Exempel på en arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå är BAM som syftar till att ge grundläggande kunskaper om arbetsmiljöarbete.
Vi kan enbart lämna stöd på grundläggande nivå för chefer. Bekostnad av skyddsombudens arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå regleras av arbetsmiljölagen och omfattas därför inte av stödet.
Parterna vill främja gemensamma vidareutbildningar för chef och arbetsmiljö-/skyddsombud samt vidareutbildningar för arbetsmiljö-/skyddsombud. Utbildningsinsatser där chef och arbetsmiljö-/skyddsombud deltar gemensamt är särskilt prioriterade.
När chefer och arbetsmiljö-/skyddsombud går en arbetsmiljöutbildning tillsammans får de gemensamma kunskaper som stärker arbetsmiljöarbetet.
Stöd kan ges för repetition av arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå för arbetsmiljö-/skyddsombud som tidigare gått en grundläggande arbetsmiljöutbildning, till exempel BAM. Detta räknas då som en vidareutbildning.
I ansökan behöver ni skicka in ett underlag som påvisar att detta är en repetitionsutbildning för arbetsmiljö-/skyddsombuden.
Ansökan
Planering av arbetsmiljöutbildning ska ske i samsyn och samverkan med lokala parter utifrån behov och förutsättningar på arbetsplatsen.
För ansökan om stöd behöver du ange:
Ditt företags organisationsnummer
Dina kontaktuppgifter
Organisationens kontonummer
Utbildningsanordnarens organisationsnummer
Namn på utbildning
Kursplan med kursinnehåll, datum och kostnad för utbildning
Utbildningens längd
Startdatum för utbildning. Om det är en e-utbildning som ska genomföras behöver du ange ett slutdatum då deltagarna förväntas avslutat utbildningen. Startdatum + utbildningslängd alternativt slutdatum används för automatiskt utskick av uppföljningsenkät
Deltagarnas personnummer och e-postadress
Som arbetsgivare är du skyldig att informera deltagarna om att deras personuppgifter kommer lämnas till Afa Försäkring.
Nej, arbetsgivare kan endast ansöka om stöd för arbetsmiljöutbildning för ett utbildningstillfälle per ansökan.
Stöd för arbetsmiljöutbildning har varit ett treårigt projekt där parterna förlängde möjligheten att ansöka om stödet. Intresset har varit stort och möjligheten att ansöka stängde klockan 16:00 den 26 april 2024.
Inskickade ansökningar kommer handläggas i turordning, tills det att pengarna tar slut. Notera därför att en inskickad ansökan kan komma att få avslag om pengarna tagit slut.
Startdatum på utbildningen ska vara senast 2024-06-30. Om en utbildning är mer än en dag ska övervägande delen av utbildningen genomföras innan 2024-06-30.
Byte av deltagare i en beviljad ansökan måste ske som senast på utbildningens startdatum. Därefter kan inga ändringar göras.
För att få vägledning angående detta kontakta oss via e-post.
Arbetsgivaren ska inkomma med kopia på faktura och deltagarförteckning från utbildningsanordnare efter avslutad utbildning. Underlag behöver inkomma senast 2 månader efter avslutad utbildning om ansökan gjorts i förväg.
Efter avslutad utbildning ska deltagarna som beviljats stöd samt arbetsgivarrepresentant (kontaktperson för ansökan) besvara en uppföljningsenkät. Därefter betalas stödet ut.
Enkät
Efter genomförd utbildning skickar Afa Försäkring en utvärderingsenkät per e-post till alla utbildningsdeltagare som stöd har beviljats för. Arbetsgivarrepresentant (kontaktperson för ansökan) får även en utvärderingsenkät från Afa Försäkring som ska besvaras.
Enkäten är personlig och skickas som en länk till ett formulär som fylls i digitalt.
Enkäten är en viktig del av Afa Försäkrings uppföljning av satsningen stöd för arbetsmiljöutbildning från Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Uppföljningen är därmed intern och kan därför inte offentliggöras.
Afa Försäkring kan också betala ersättning till arbetsgivaren först när vi har fått in enkätsvar från de flesta av de utbildningsdeltagarna som har fått enkäten samt från arbetsgivarrepresentant. Enkätsvar tillsammans med faktura och deltagarförteckning utgör underlag för utbetalning av stöd.
En personlig enkät skickas ut efter genomförd utbildning. Det är därför viktigt att rätt slutdatum är angivet i ansökan.
Kontrollera skräpposten om inte de anställda som stöd har beviljats för samt arbetsgivarrepresentant (kontaktperson för ansökan) har fått enkät. Finns inte enkät i skräpposten kontakta oss via vår e-post.
Utbildningsanordnare
Nej, ni behöver inte ansöka igen för att fortsätta vara godkända utbildningsanordnare. Samtliga uppgifter sparas.
Utbildningen ska hållas av en godkänd utbildningsanordnare eller företagsintern utbildningsanordnare.
Afa Försäkring rekommenderar inte specifika utbildningsanordnare men för att vi ska kunna lämna stöd krävs att utbildningsanordnaren ansökt och blivit godkänd utifrån vissa kriterier.
Läs mer: Till dig som utbildningsanordnare
Hur hanterar Afa Försäkring personuppgifter?
Här nedan hittar du information om hur vi hanterar personuppgifter för Utbildningsanordnare, Deltagare vid arbetsmiljöutbildningar och för Arbetsgivarrepresentanter.
- Ladda ner (269.97 KB)
- Ladda ner (256.86 KB)