Foto: Din Bil
Din Bil satsar på arbetsmiljön – över 300 personer har gått utbildning
Din Bil Sverige var snabba att söka stöd för arbetsmiljöutbildning. Redan i februari 2021 sökte företaget stöd och fick det. Utbildningarna har skapat ökad samsyn kring arbetsmiljöfrågor. Över 300 chefer, arbetsledare och skyddsombud har deltagit.
– Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare och ha ett bra arbetsmiljöarbete på företaget som gör att medarbetare stannar länge. Det gör också att fler söker sig till oss, säger Louise Johnsson, KMA-Partner Din Bil Sverige.
Louise samordnar kvalitet, miljö och arbetsmiljö på nio anläggningar i södra Sverige. KMA står just för kvalitet, miljö och arbetsmiljö. Din Bil har en KMA-partner per region, och tre i Stockholm, då Stockholm är största regionen.
– För att vi ska kunna sälja och reparera bilar hållbart och långsiktigt behöver vi ha en bra arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Peter Steiner, som är kvalitetschef.
Din Bil Sverige ägs av Porsche Holding i Salzburg som är ett dotterbolag till Volkswagen AG i Tyskland. Företaget representerar märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Skoda, Seat, Cupra, Audi, Porsche och Europcar på den svenska marknaden.
– Vi har 60 anläggningar i regionerna Stockholm, Göteborg, västra Skåne och Gävleborg-Dalarna och cirka 2 500 medarbetare, säger Peter Steiner.
Den varierande arbetsmiljön innebär olika utmaningar
Under pandemin gick deltagarna utbildning på distans, men efter det har Din Bil valt att ses fysiskt. Man har då samlats i den region där flest antal medarbetare varit anmälda på utbildningen.
– Det blir inte samma med webbutbildningar, det blir inte samma tyngd. Man tappar diskussion och samverkan när man ses via länk. Vi får ut mer av att mötas och ses fysiskt genom att till exempel sitta och diskutera över lunchen och på middagen. Det blir en annan förståelse och samsyn, säger Peter Steiner.
Det finns olika utmaningar kring arbetsmiljön inom Din Bil, då medarbetarna jobbar i olika miljöer; allt från försäljningshallar och kontor till verkstad.
– I verkstäderna handlar det mycket om ergonomi, tunga lyft, men även om kemikalier, skyddsutrustning och buller. I försäljningshallarna och kontoren handlar det också om ergonomi, men även om till exempel den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA). Vi jobbar kontinuerligt med arbetsmiljöfrågorna, inte bara för alla lagar och regler som vi måste följa, utan också för att det är viktigt med ett fungerande arbetsmiljöarbete hos oss, säger Peter Steiner.
OSA handlar om frågor som stress, konflikter, trygghet, mobbing, balans mellan jobb och fritid och stöd från chef och kollegor.
Fler personer har utbildats fortare tack vare stödet
Din Bil har storsatsat på arbetsmiljön och utbildat över 300 chefer, arbetsledare och skyddsombud. Företaget sökte stödet både 2021 och 2022. Man har gått kurser i arbetsmiljö för chefer del 1 och 2 och BAM (Bättre arbetsmiljö).
– De skyddsombud och arbetsmiljöombud som inte fått arbetsmiljöutbildning via sina fackliga företrädare har bjudits in att delta i BAM-utbildningen, säger Louise Johnsson.
– Tack vare stöd för arbetsmiljöutbildning har vi kunnat utbilda fler personer snabbare och under kortare tid, det är värdefullt för oss. Utan stödet hade det tagit längre tid att utbilda alla, säger Peter Steiner.
Företaget är mån om att alla chefer och arbetsledare ska ha samma grund att stå på i arbetsmiljöfrågor.
– Vi vill att alla chefer inklusive arbetsmiljösamordnare, skyddsombud och arbetsledare så snabbt som möjligt ska vara på samma bana för att samordna och ha samsyn i allt som rör arbetsmiljön, säger Louise Johnsson.
Vad har blivit bättre sedan er satsning på arbetsmiljön?
– Chefens förståelse för sitt breda ansvar inom arbetsmiljön har ökat. Även om de kände till ansvaret redan innan, så har förståelsen blivit djupare. Samverkan och samsyn gynnar oss alla inom företaget, säger Peter Steiner.
– Utbildningarna har gett ett bra stöd i arbetet med bland annat arbetsmiljöronderna, säger Louise Johnsson.
Arbetsmiljöarbetet är en levande del i det dagliga arbetet. Det är stående punkter på ledningsmöten och andra möten. Företaget har även egna webbutbildningar, som alla medarbetare ska genomföra. Det kan till exempel handla om kränkande särbehandling, hot och våld och hjärt- och lungräddning (HLR).
Incidenter rapporteras via IA-systemet
Riskobservationer och incidenter på arbetsplatsen rapporteras via IA-systemet, som är ett webbaserat system. Det stödjer det systematiska arbetet med att rapportera, följa upp och åtgärda händelser, vilket gör det möjligt för företag i samma bransch att dela information om arbetsmiljöhändelser och bidrar till att man kan lära av varandra.
Såväl Stöd för arbetsmiljöutbildning som IA-systemet är en viktig del av Afa Försäkrings arbete med att förebygga skador och ohälsa i arbetslivet. Detta förebyggande arbete genomförs på uppdrag av arbetsmarknadens parter.
Foto: Din Bil
Text: Anna-Maria E. Alsand
Detta är stöd för arbetsmiljöutbildning
Svenskt Näringsliv, LO och PTK satsar 35 miljoner kronor på stöd till arbetsmiljöutbildning. Perioden pågår 2024-09-01 – 2025-12-31. Gemensamma utbildningsinsatser där chefer och arbetsmiljö- eller skyddsombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade.
Stödet kan sökas av alla arbetsgivare inom privat sektor, med tecknat kollektivavtal inom Svenskt Näringsliv, LO och PTK samt Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) för de anställda.
Så använder företag stödet för arbetsmiljöutbildning
Läs fler goda exempel på företag som sökt stöd.
Vill du veta mer?
Läs mer om stöd för arbetsmiljöutbildning.