Varför ska jag anmäla anställda som är sjukskrivna?

Det är många anställda som missar att anmäla. Om du gör det åt dem, kommer fler att få den ersättning de har rätt till. 

Relaterade frågor

Du ska anmäla när de varit sjukskrivna mer än 14 dagar. Det är viktigt att anmälan är gjord till Försäkrings­kassan innan du anmäler.

Vi kontaktar den anställde via brev och ber den ta kontakt med oss för att göra klar anmälan.

Vi har tagit fram ett förslag på infor­mation du kan använda för att berätta för dina anställda att du anmäler åt dem. Här finns infor­mationen: Ny rutin! Affisch för att infor­mera anställda

Afa Försäkring logotyp

Om Afa För­säkring

Afa För­säkring ger ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. 5 miljoner anställda är försäkrade via jobbet.