Michael Mekonnen, produktägare och Arpad Szell, systemutvecklare på Afa Försäkring.
Foto: Kristina Sahlén
Förbättrad e-tjänst för arbetsgivare
En efterlängtad uppdatering av arbetsgivarsidorna på afaforsakring.se sjösattes under våren. Flera nya funktioner gör e-tjänsten smidigare att använda.
Ur Nyhetsbrevet Trygg på jobbet juni 2024
Alla de tusentals arbetsgivare som behöver utföra olika ärenden i Afa Försäkrings e-tjänst för arbetsgivare, har fått en lite smidigare tillvaro.
E-tjänsten har utvecklats och fått flera nya och förbättrade funktioner och dessutom ett trevligare utseende.
En vanlig uppgift för de administratörer hos arbetsgivarna är att bekräfta att en anställd som har ansökt om ersättning från Afa Försäkring faktiskt är anställd.
– Vi har gjort det enklare för arbetsgivaren att göra rätt i tjänsten. Genom så kallad validering säger tjänsten ifrån om man för in en felaktig uppgift eller har glömt något. Inte minst när man vill ladda upp en fil och bekräfta flera anställningar åt gången blir det smidigare, säger Arpad Szell, systemutvecklare på Afa Försäkring.
Man kan hämta kvitto på ärenden i efterhand
Andra nya funktioner som underlättar för arbetsgivarna är att det nu går att hämta ut kvitto på sina ärenden i efterhand, vilket är praktiskt när man är flera användare eller om man vill gå tillbaka.
Det har också blivit tydligare hur större bolag ska hantera sina olika arbetsställen i samband med att man utför ärenden i tjänsten.
– Ett resultat av att vi har byggt om tjänsten från grunden är att vi kommer att kunna göra förändringar och förbättringar på ett mycket enklare sätt. När vi får feedback från arbetsgivarna kan vi göra ändringar direkt. Den nya tekniska lösningen som finns i bakgrunden av tjänsten gör att den också blir snabbare och säkrare att använda, säger Michael Mekonnen, produktägare.
Det kommer fler förbättringar
Arbetet med att förbättra e-tjänsterna kommer att fortsätta. Bland annat undersöker Afa Försäkring just nu möjligheterna att göra liknande utveckling gällande anmälan samt att digitalisera flödet för försäkringen AGB som i dag kräver analog hantering.
– Reaktionerna har varit positiva och det är väldigt viktigt för oss att arbetsgivarna känner att tjänsterna fungerar smidigt för dem. Det kommer att komma fler förbättringar, säger Michael Mekonnen.
Text: Per Cornell
Foto: Kristina Sahlén
Det här är en artikel från Afa Försäkrings nyhetsbrev Trygg på jobbet, juni 2024. Läs fler artiklar och nummer och ta reda på hur du kan prenumerera digitalt på tidningen kostnadsfritt.
Faktagranskad
14 juni 2024