Foto: Scandinav
E-tjänster för arbetsgivare
Med e-tjänster för arbetsgivare hanterar du kollektivavtalade försäkringar och hjälper dina anställda med deras ärenden.
Den vanligaste uppgiften i e-tjänsterna är att bekfräfta anställningar i samband med att anställda ansöker om ersättning från våra försäkringar.
Arbetsgivare på privata företag eller inom kooperationen kan också göra anmälan åt sina anställda för sjukförsäkringen och försäkring om avgångsbidrag.
För att kunna använda våra e-tjänster behöver du först ansluta företaget eller organisationen. Så här gör du:
Läs igenom de allmänna villkoren. (PDF, 157.73 KB)
Utse en huvudadministratör som blir Afa Försäkrings kontaktperson.
Ladda ner och fyll i anslutningsblanketten (PDF, 429.5 KB). Kom ihåg att kryssa i "Nyteckning av avtal".
Skicka blanketten till: Afa Försäkring, 106 27 Stockholm
När vi tagit emot din blankett återkommer vi med instruktioner via e-post. Du loggar sedan in på e-tjänsterna med BankID.
- PDF
Anslutningsavtal / Byte av huvudadministratör
Filnummer: F0111Ladda ner (429.5 KB) - PDF
Allmänna villkor för e-tjänster för arbetsgivare
Filnummer: F6242Ladda ner (157.73 KB)
Det kan du göra i e-tjänsterna för arbetsgivare
Bekräfta anställning
Att bekräfta en anställning är den vanligaste uppgiften du som arbetsgivare behöver göra. Det är ett viktigt steg för att vi ska kunna handlägga ett ärende.
Anmäl sjukskrivning
Du som arbetsgivare kan hjälpa till med anmälan till sjukförsäkringen. I e-tjänsterna kan du anmäla åt en anställd eller åt flera samtidigt. Anmälan gäller sjukskrivning vid sjukdom.
Anmäl arbetsbrist
Anställda som har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist kan ha rätt till ersättning från vår försäkring om avgångsbidrag. Du som arbetsgivare hjälper till med anmälan.
Hantera administratörer
Huvudadministratören och administratörerna ansvarar för och hanterar olika ärenden i e-tjänster. Det behöver alltid finnas en huvudadministratör.