Anmäl sjukskrivning vid sjukdom

Du som arbetsgivare kan hjälpa till med anmälan till sjuk­försäkringen AGS. Du kan anmäla för en anställd i taget, eller för flera samtidigt genom att skicka in en fil. Du kan också ringa oss så hjälper vi dig med anmälan.

Det är du som är arbetsgivare på ett privat företag eller inom kooperationen som kan göra anmälan åt den anställda till sjuk­försäkringen (AGS).

Logga in som arbetsgivare

Att tänka på innan anmälan

  • Den anställda ska ha gjort sin anmälan till Försäkrings­kassan innan du anmäler till oss.

  • Du kan anmäla tidigast när den anställda varit sjukskriven i minst 14 dagar.

  • Det är endast sjukskrivning vid sjukdom du som arbetsgivare kan anmäla.

Upp­gifter du behöver för att anmäla

För att anmäla till försäkringen behöver du följande upp­gifter om den anställda:

  • Personnummer

  • Första sjukskrivningsdagen

  • Sjuklöneperiod (till exempel 14 dagar)

  • Första anställningsdag

  • Anställningsform (till exempel tillsvidare)

  • Yrkeskategori

  • Fackförbund (om anställningen regleras av kollektiv­avtal)

  • Pensionsavtal (SAF-LO eller KAP)

Anmäla en i taget

  1. Logga in på e-tjänster för arbetsgivare och välj Anmälan och  Sjukskrivning i menyn. 

  2. Fyll i upp­gifterna i formuläret och skicka in. 

  3. När vi har tagit emot din anmälan kontaktar vi den anställda som är sjukskriven via brev, sms eller e-post för att slutföra anmälan.  

Det är viktigt att den som är sjukskriven gör färdigt anmälan för att inte gå miste om sin ersättning.  

Anmäla flera samtidigt

Om du har flera anställda som är sjukskrivna kan du anmäla dem samtidigt med en fil som du laddar upp i e-tjänsterna. Det kan du göra för anställda som räknas som arbetare, men inte för tjänstemän.

Du anmäler i efterhand. Till exempel anmäler du alla som varit sjukskrivna i september tidigast i oktober.

  1. Logga in på e-tjänster för arbetsgivare

  2. Välj Sjukskrivning - Ladda upp fil i menyn 

  3. Ladda upp filen med infor­mation om de anställda och skicka in. 

  4. När vi tagit emot din anmälan kontaktar vi de anställda via brev, sms eller e-post för att slutföra anmälan.  

Via länken nedan hittar du en nedladdningsbar mall och instruktioner för hur du fyller i den.

Anmäl via telefon

Om du vill anmäla genom att ringa, når du oss på 0771-88 00 99. Våra telefontider är vardagar 8–17. 

Vi går igenom anmälan och du lämnar de upp­gifter som behövs. När vi tagit emot anmälan kontaktar vi den anställda via brev, sms eller e-post och berättar att du gjort en anmälan.

Vanliga frågor och svar

Det är många anställda som missar att anmäla. Om du gör det åt dem, kommer fler att få den ersättning de har rätt till. 

Försäkringen gäller för alla som är privat- eller kooperativt anställda arbetare.

Den gäller också för vissa tjänstemän inom detaljhandeln och vissa tjänstemän som omfattas av ett så kallat medarbetaravtal.

Du ska anmäla när de varit sjukskrivna mer än 14 dagar. Det är viktigt att anmälan är gjord till Försäkrings­kassan innan du anmäler.

Både den anställda och arbetsgivaren till den anställda kan anmäla till sjuk­försäkringen. Du som är facklig representant kan dock inte anmäla åt den anställda.

För företag som är anslutna till E-tjänster för arbetsgivare så kan alla administratörer som har behörighet till e-tjänsten också göra anmälan.

Vi kontaktar den anställde via brev och ber den ta kontakt med oss för att göra klar anmälan.

Vissa tjänstemän kan omfattas av försäkringen – till exempel de inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker på vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.

Ja, infor­mera dina anställda när du har gjort en anmälan till sjuk­försäkringen.