Bekräfta anställning
En av de vanligaste uppgifterna i våra e-tjänster för dig som arbetsgivare är att bekräfta och fylla i uppgifter om en anställning. Det gör du när en av dina anställda har skickat in en anmälan till en försäkring.
När en anställd ansöker om ersättning från en försäkring behöver personen ange var hen jobbar. Som arbetsgivare behöver du sedan bekräfta att personen jobbar på arbetsplatsen. Du behöver också fylla i hur länge personen arbetat och vilken typ av anställning det rör sig om.
Det här är ett viktigt steg för att vi ska kunna gå vidare och handlägga ärendet.
Så här går det till när du bekräftar anställning
Den anställda gör en anmälan.
Vi kontaktar dig via e-post och ber dig bekräfta anställningen.
Du bekräftar anställningen genom att logga in på e-tjänster för arbetsgivare. Där får du svara på ett antal frågor om anställningen.
Vi handlägger ärendet och hör av oss till den anställda när vi är klara.
Vanliga frågor om att bekräfta anställning
Du får en avisering till din e-post när en anställd har gjort en anmälan via vår hemsida.
För att kunna se vilken försäkring det gäller behöver du logga in med e-legitimation (Bank ID eller Mobilt Bank).
Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar – Administratörslista.
Om du inte har bekräftat anställningen inom 5 dagar så får du en påminnelse till din e-post.
Ja. Du gör det direkt i e-tjänsten under Inställningar, Administratörslista. Som huvudadministratör kan du inte välja bort att få en påminnelse.
Klicka på Bekräfta inte anställning och välj Byt organisationsnummer.
Klicka på Bekräfta inte anställning och välj Personen har aldrig varit anställd.
Om du får anmälningar att bekräfta från tjänstemän för sjukskrivning eller föräldraledighet som de inte omfattas av ska du klicka på Bekräfta inte anställning och välj Annan orsak.
Obs! Tänk på att vissa tjänstemän kan omfattas av försäkringarna – till exempel inom detaljhandeln eller de med medarbetaravtal. Är du osäker på vad som gäller för dina anställda, kontakta Fora eller Pensionsvalet.
Frågor?
Kontakta vår support på 08-696 49 49 (vardagar 8–17) eller via e-post: etjanster@afaforsakring.se