På webbinariet presenteras en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas. Foto: Johnér bildbyrå.
Stora vinster med en sammanhållen intygshantering
Bevaka webbinarium den 23 november kl. 9–10. Dagens hantering av intyg inom hälso- och sjukvården är både tids- och kostnadskrävande. Stora vinster kan skapas för alla involverade om processen i högre grad standardiseras, digitaliseras, automatiseras och samordnas.
Medarbetarna inom hälso- och sjukvården lägger ner ett stort antal arbetstimmar per år på att utfärda intyg. Mottagarna av intyg lägger ner stora resurser på manuell hantering av inkommande intyg, och invånarna behöver ofta själva se till att intygen kommer till rätt mottagare.
En sammanhållen intygshantering skulle frigöra tid för de som arbetar i vården som då kan använda tiden till övrigt patientarbete och påtagligt förbättra arbetsmiljön. En effektivare och sammanhållen intygshantering skulle dessutom bidra till att förbättra kvaliteten och öka patientsäkerheten.
Huvudsyftet med förstudien är minskad administration
E-hälsomyndigheten har på regeringens uppdrag genomfört en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas. Huvudsyftet är minskad administration av intyg för utfärdare, men också för andra berörda aktörer, såsom mottagare av intyg och personer som får intyg.
Förstudien redovisades till regeringen den 31 maj 2024: Uppdrag att genomföra en förstudie om en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvård och omsorgen Slutredovisning S2023/02107 (delvis)
Medverkande: Annemieke Ålenius, senior rådgivare, berättar om E-hälsomyndigheten, och vad som kommer påverka införandet av en sammanhållen intygshantering
Jessica Dahlbäck, utredare, berättar om förstudien
Moderator: Annika Krook, verksamhetschef Försäkringsmedicinska bedömningar, Afa Försäkring
Media välkomnas att delta – mer info och anmälan
Datum och tid: Kostnadsfritt webbinarium 23 oktober kl. 9–10.
Anmälan: Anmäl dig via länk på webben senast 22 oktober. https://www.afaforsakring.se/om-oss/evenemang/sammanhallen-intygshantering
Kan du inte delta? Webbinariet spelas in och publiceras på Afa Försäkrings webbsida i efterhand.
Kontakt
Vid pressfrågor kontakta: Linda Harling, pressansvarig Afa Försäkring:
0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se.
Frågor om själva seminariet: event@afaforsakring.se
Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här.