Alla vet att man inte ber polaren göra slut – men bara 29 procent har koll på sina kollektivavtalade försäkringar
Det finns vissa saker som är självklara, som alla har koll på, till exempel att man inte bör prata om hemorrojder med sina kollegor eller äta rå kyckling. Andra självklara saker – som kollektivavtalade försäkringar – har många fortfarande mindre bra koll på. Vilket är synd, för de kan hjälpa dig om du blir sjuk. Eller skadad på jobbet.
Genom att lyfta den förvånansvärt stora skillnaden mellan olika slags vetande vill AkademikerAlliansen, Kommunal och OFR tillsammans med AFA Försäkring locka till skratt och igenkänning – och samtidigt påminna svenska folket om att hålla koll på sina kollektivavtalade försäkringar. Kampanjen är den fjärde i raden inom det övergripande mycket framgångsrika konceptet Intressant vetande. – Novus-mätningar visar att de som upplever att de har koll på sina kollektivavtalade försäkringar har ökat från 15 procent till 29 procent. Det är något vi är stolta över och det visar att vi helt klart är på rätt spår med kampanjen, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring.
Kampanjen är gjord av ANR BBDO och kommer under hösten 2020 att gå i sociala medier. Filmerna är producerade av BRF och regisserade av Sacarias Kiusalaas.
Få bättre koll och gör AFA Försäkrings quiz om kollektivavtalade försäkringar på afaförsäkring.se/intressantvetande.
Se filmerna här:
Alla vet att man inte freestylar för kidsen: https://youtu.be/Rye4LunvHNo
Alla vet att man inte ber polaren att göra slut: https://youtu.be/kyg9wtF5D0Q
Alla vet att hemorrojder inte är ett bra samtalsämne: https://youtu.be/QCPALwGO7Hg
Alla vet att picknick är orimligt i dåligt väder: https://youtu.be/mcTdNAl5IZY
Alla vet att man inte ska klicka på popup-fönster: https://youtu.be/YGcqFjU1i9s
Alla vet att man inte ska nalla på rå kyckling: https://youtu.be/kxo569KnOnA
Arbetsgrupp
Johan Ljungqvist, beställare, AFA Försäkring
Camilla Kinnarinen, projektledare, AFA Försäkring
Hanna Lundberg, AD, ANR BBDO
Gabriel Blidö, AD, ANR BBDO
Daniel Yosefi, Copy, ANR BBDO
Barbro Långjuth, produktionsledare, ANR BBDO
Pontus Karlsson, projektledare, ANR BBDO
B-Reel Films, produktionsbolag
Sacarias Kiusalaas, regissör
För mer information kontakta: Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på AFA Försäkring: johan.ljungqvist@afaforsakring.se,
0702-20 05 13
Camilla Kinnarinen, projektledare på AFA Försäkring: camilla.kinnarinen@afaforsakring.se, 0708-16 40 21
Linda Harling, presskommunikatör på AFA Försäkring: linda.harling@afaforsakring.se, 0730-96 35 12
Om kollektivavtalade försäkringar: Cirka 4,7 miljoner människor, eller 90 procent av alla anställda i Sverige, har en eller flera kollektivavtalade försäkringar hos AFA Försäkring. Försäkringarna är ett resultat av förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivare. 10 av 10 som arbetar i kommuner och regioner har försäkring vid sjukdom och arbetsskada hos AFA Försäkring. Ta reda på mer om försäkringarna på www.afaforsakring.se/intressantvetande
Om de centrala fackliga organisationerna: AkademikerAlliansen är en organisation för förhandlingssamverkan på den kommunala och landstingskommunala sektorn mellan 17 Sacoanslutna förbund. Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar och finns i fler än 230 yrken i kommuner, regioner och privat sektor. Offentliganställdas Förhandlingsråd, OFR, är en uppdragsstyrd förhandlingsorganisation för 14 fackförbund inom offentlig sektor, varav åtta förbund organiserar medlemmar inom kommun- och regionsektorn.