Arbetsgivare kan söka ekonomiskt stöd för arbetsmiljö­utbildning

9 september 2024klockan 11.00

Afa För­säkring får återigen uppdrag av arbets­marknadens parter, Svenskt Näringsliv, LO, PTK, att administrera ett stöd på 35 miljoner kronor till arbetsmiljö­utbildning. Stödet riktar sig till arbetsgivare inom privat sektor. Utbildningsinsatser där chefer och skydds- eller arbetsmiljö­ombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade. Stödet börjar gälla den 1 september 2024 och pågår till sista december 2025.

– Vi är glada över att arbetsmarknadens parter ger fortsatt möjlighet för arbetsgivare att kunna söka stöd för arbetsmiljöutbildning via Afa Försäkring genom denna nya satsning, säger Anna-Mia Olofsson, avdelningschef på Arbetsmiljöutbildning och Rehabiliteringsstöd på Afa Försäkring.

Stödet är på 35 miljoner och syftet är att höja kompetensen kring arbetsmiljö på arbetsplatserna. Utbildningsinsatser där chefer och skydds- eller arbetsmiljöombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade.

Samverkan stärks när skydds- eller arbetsmiljöombud och chef utbildar sig tillsammans

När skydds- och arbetsmiljöombud och chef går utbildningar tillsammans skapas en unik dialog som stärker samverkan i arbetsmiljöarbetet. Det visar erfarenheter från tidigare satsning, då två tredjedelar av alla deltagare gick utbildningen tillsammans.

– I enkäterna från senaste satsningen kan vi se att kursdeltagarna var väldigt nöjda med sin utbildning och skulle rekommendera utbildningen till andra. Skydds- och arbetsmiljöombud och chefer som har gått tillsammans har tyckt att det varit en fördel att båda sidor får samma kunskap. Det ökar förståelsen för varandra och skapar lättare samverkan, säger Anna-Mia Olofsson.

– Den senaste satsningen har nått en stor bredd av företag som gått arbetsmiljöutbildningar. Nu ser vi fram emot den nya satsningen och hoppas att många företag tar möjligheten att söka stödet.

Läs mer om Stöd för arbetsmiljöutbildning.
Utvärdering av Stöd för arbetsmiljöutbildning 2021–2023.

Initiativtagarna bakom Stöd för arbetsmiljöutbildning är arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Stödet omfattar chefer och skydds -och arbetsmiljöombud inom privat sektor. Afa Försäkring har fått i uppdrag att administrera satsningen. Satsningen startar 2024-09-01 och pågår till 2025-12-31.

Caroline Rylander, presschef, Afa Försäkring: 0708-15 49 05, caroline.rylander@afaforsakring.se

Vid mer allmänna frågor om stödet, kontakta oss på: 08-696 40 36, stodforarbetsmiljoutbildning@afaforsakring.se eller besök Afa Försäkrings webbplats.

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring.