Isoleringsmaterialet innehåller miljontals mikroskopiska bubblor som tar upp vibrationerna och nästan eliminerar dem.
Foto: Linn Malmen
Så fick Volvos montörer stopp på farliga vibrationer
Värkande vita fingrar, stickningar och händer som inte lyder. Montörerna på Volvo CE i Arvika var hårt drabbade av vibrationsskador. Men tack vare några eldsjälar och ett forskningsprojekt har trenden vänt och skadorna minskat rejält.
Trygg på jobbet, mars 2023.
Det är tidig morgon på Volvo Construction Equipments fabrik i Arvika. Montörerna har just klivit på dagens arbetspass vid monteringslinjen. Här tillverkar de hjullastare för allt från skogs- och stålindustrin till lantbruk och avfallsindustrin.
Tunga maskiner skapade bekymmer
Maskinerna är riktigt rejäla, somliga kan väga uppemot 50 ton. Vid varje arbetsstation ligger de verktyg som montörerna använder för att göra sitt jobb. Luft- och batteridrivna mutterdragare och mothållsnycklar används flitigt. Det var också de som skapade stora bekymmer fram till för några år sedan.
– Runt 2015 började vi märka att flera av våra montörer hade smärtor i händerna, vitnande fingrar och problem med stickningar och domningar. Vi försökte kartlägga vad det kunde bero på och gjorde bland annat vibrationsmätningar av de mest använda verktygen, säger dåvarande arbetsmiljösamordnaren Ola Eskilsson som i dag arbetar med globala arbetsmiljöfrågor på Volvo Group.
Problemet var bara att mätningarna visade att verktygen hamnade gott och väl inom ramen för alla gränsvärden, vilket förstås var förvirrande.
– Vi famlade verkligen i mörkret, men vi såg ju att flera av våra medarbetare hade stora problem som påverkade dem både på arbetet och på fritiden.
Okunskapen är stor kring vibrationsskador
För trots att vibrationsskador är den allra vanligaste arbetsskadan i Sverige är okunskapen stor. De drabbade finns inom olika branscher men är överrepresenterade inom industrin och byggbranschen eftersom man där ofta använder maskiner som vibrerar eller slår kraftigt. Det är dessutom inte sällan unga människor som drabbas.
– Det har hänt att jag har skrivit anmälningar på unga personer som bara har jobbat här i ett par års tid. Andra har klarat sig i många år utan skador – vi är alla olika känsliga, men med tanke på hur enkelt det faktiskt är att åtgärda vibrationerna så ska ingen behöva drabbas, säger Martin Andersson, huvudskyddsombud på Volvo CE i Arvika och den som i dag driver arbetet med vibrationssaneringen i fabriken.
Det var först när Ola Eskilsson kom i kontakt med forskaren Hans Lindell, som driver projektet Noll vibrationsskador på forskningsinstitutet Rise, som han förstod att det förmodligen var högfrekventa vibrationer som var boven i dramat. De handhållna mutterdragarna som montörerna på Volvo CE använder ger nämligen upphov till just högfrekventa vibrationer som kan skada nerver och muskler i händer och armar. Men dessa vibrationer faller utanför dagens standarder, som bara mäter vibrationer mellan 6 och 1 250 Hz. De kan inte ens mätas med de vanliga mätinstrument som används ute på fältet i dag.
– Allt som ligger högre än 1 250 Hz räknas bort, eftersom man inte trodde att de vibrationerna var farliga på 1970-talet när standarden togs fram. Dessutom var de svåra att mäta. I dag vet vi bättre, säger Hans Lindell, som har forskat om vibrationer i över 30 år.
Han har tillsammans med sitt team från Rise hjälpt Volvo CE att komma till rätta med problemen genom att göra en ordentlig genomlysning som innefattar allt från grundliga medicinska undersökningar av samtliga montörer, tillsammans med Sahlgrenska universitetssjukhuset, till att bygga om alla farliga verktyg på fabriken. Volvos montörer har blivit referenser i Rises forskningsprojekt och samtidigt har de fått en bättre arbetsmiljö.
– Vi hade tur som kom i kontakt med Hans Lindell och Rise så tidigt i projektet och fick chansen att vara med och utreda och åtgärda problemen. Vi har fått fantastisk hjälp av dem med vår vibrationssanering, säger Martin Andersson.
Man har klätt in verktyg med speciellt material
Till skillnad från mer lågfrekventa vibrationer är de högfrekventa nämligen relativt lätta att få bort med enkla metoder. I Arvika har de med hjälp och råd från Rise klätt in mutterdragare och utvecklat nya mothållsnycklar med ett speciellt vibrationsisolerande polymermaterial som innehåller mikroskopiska små luftbubblor.
– Materialet isolerar verktygens handtag mot vibrationer och dämpar dem så att uppemot 98 procent av alla vibrationer försvinner. Det är fantastiskt, berättar Ola Eskilsson.
När han skulle introducera de modifierade verktygen för montörerna i testgruppen hade han lite fjärilar i magen. För trots allt blev verktygen klumpigare att hålla i med isoleringsmaterialet runt handtagen.
– Jag tänkte att många skulle vara skeptiska men montörerna köpte det rakt av. De älskade de nya verktygen och sa att de var de bästa de hade haft. De var sköna och varma att hålla i och framför allt slapp de vibrationerna.
Tre medarbetare fick byta jobb
Vid de första medicinska mätningarna, som utfördes i samarbete med Sahlgrenska universitetssjukhuset, upptäcktes det att tre medarbetare hade så svåra vibrationsskador att de blev tvungna att sluta helt som montörer. I dag jobbar de i stället med att klä in alla mutterdragare och mothållsnycklar med isoleringsmaterialet. Hittills har Volvo CE sanerat 400–500 verktyg i fabriken och montörerna är fortfarande lika nöjda.
En av dem, Björn Andersson, har lyckligtvis klarat sig från allvarligare vibrationsskador trots många år i branschen, men säger att han tidigare kunde känna smärta i händerna efter en arbetsdag.
– Jag började jobba på Volvo 2006 och då hände det ibland att jag hade ont i händerna efter en dag på jobbet. Men på den tiden var det inget fokus på vibrationer och de skador som kan uppstå så det var inget jag tänkte närmare på. I dag är det helt annorlunda. Nu är jag inte alls lika trött i händerna efter ett arbetspass, säger han och tillägger leende:
– Om något av de nya mothållsverktygen försvinner måste jag snabbt få tag i ett nytt för nu vill jag inte jobba med ett mothåll som inte har det speciella gummihandtaget.
I dag är de vibrationssanerade verktygen införda på hela monteringslinan i Arvikafabriken samt hos systerfabrikerna i Braås och Hallsberg. Faktum är att den enkla åtgärden med isoleringsmaterialet är så lyckad att man i Arvika använder den även på vissa verktyg som inte vibrerar.
– Vi har till och med börjat sätta isoleringsmaterialet på handtagen till högtryckstvätten och släggorna nu när vi ändå har det här. Visst blir det lite klumpigare men det gör handtagen varmare och skönare att hålla i, vilket är en stor fördel eftersom även kyla är problematiskt när man har vibrationsskador, säger Martin Andersson.
Nu skrivs färre anmälningar
När projektet just hade startat såg de en ökning av antalet anmälda fall med vibrationsskador, vilket förmodligen berodde på en ökad insikt om problematiken, tror Martin Andersson. Men numera skriver han betydligt färre anmälningar än tidigare.
– Fram till för två år sen var det fler, men då var det ju många gamla synder som kom i kapp. Jag hoppas vi förhindrar fler skador nu i och med att vi fått upp ögonen för problemet. Nu vet alla våra medarbetare att det inte är normalt med vita och värkande fingrar.
Text: Karin Cedronius
Foto: Linn Malmen
Det här är en artikel från Afa Försäkrings tidning Trygg på jobbet, mars 2023. Läs fler artiklar och nummer och ta reda på hur du kan prenumerera digitalt på tidningen kostnadsfritt.
Vibrationsskador – en av de vanligare arbetsskadorna
Vibrationsskador är en av de vanligare arbetsskadorna bland Afa Försäkrings försäkrade. Under 2014–2017 var tre av tio arbetssjukdomar orsakade av just vibrationsskador.
Vanligast är de inom bygg- och anläggningsbranschen samt industrin men de förekommer även inom exempelvis tandläkarbranschen.
Skadorna orsakas oftast av arbetsverktyg som bilningsmaskin, mutterdragare, slipmaskin, tigersåg, vinkelslip, borrmaskin, skruvdragare och slagborrmaskin.