Foto: Shutterstock
Varför strutsar vi jobbiga saker?
Att sticka huvudet i sanden är ett klassiskt flyktbeteende. Forskaren Carl Antonson har undersökt varför många undviker läkarkontroller. Och vad arbetsgivaren kan göra åt saken.
Ur Trygg på jobbet, december 2024
Vi har alla varit där: något känns svårt att ta tag i, då ignorerar vi det och flyr det besvärliga. Det funkar ett tag men är inte särskilt effektivt i längden. Handlar det om vår hälsa kan det dessutom få stora konsekvenser.
Många struntar i kontroller
Carl Antonson är specialist i allmänmedicin och arbetsmedicin och jobbar som företagsläkare. När han mötte patienter från byggindustrin började han fundera: varför kom de inte på sina årliga medicinska kontroller trots att de jobbade med arbetsuppgifter som kunde leda till obotliga nerv- och kärlskador?
Ju tidigare en vibrationsskada upptäcks, desto lättare är det att sätta in rehabilitering och hejda att den blir ännu värre. Ändå väljer många att strunta i kontrollerna.
– En anledning är faktiskt att de inte ens erbjuds dessa obligatoriska kontroller av sina arbetsgivare. Men det finns även en grupp som helt enkelt undviker att gå på kontroller eftersom det är för ångestladdat att veta att de kan visa skador. Då stoppar man hellre huvudet i sanden och ”strutsar”. Det är en psykologisk mekanism vi gärna tar till för att hålla borta ångest.
Rädslan för att bli av med jobb och inkomst, att förlora sin yrkesidentitet, att bli sedd som vek av kollegorna eller till och med risk för mobbning – orsakerna till undvikandet är flera.
Vad kan arbetsgivaren göra för att peppa medarbetarna att gå på kontrollerna?
– Informera! En av våra studier visade att bara 17 procent av alla exponerade arbetare gick på medicinska kontroller innan arbetsgivaren startade med regelbundna informationsmöten kring vad som händer om man faller igenom vid en kontroll.
När arbetsgivaren, facket och företagshälsovården började ha gemensamma informationsträffar där de berättade att man inte måste bli av med jobbet, att man har rätt till ekonomisk ersättning och att det finns bra rehab så ökade den siffran rejält.
– Då kom hela 98 procent på kontrollerna. Det visar hur viktigt det är att alla känner till regelverket, annars struntar man i att gå till läkaren och tänker ”det drabbar inte mig”.
Beteendet att undvika finns i alla branscher
Carl Antonson har inriktat sig på arbetare med vibrationsskador men undvikandebeteende finns i alla branscher. Inte minst när det kommer till stress, som är ett annat av hans forskningsområden.
– Den som är på väg in i utmattning är mästare på att undvika tecknen. Man biter ihop och kör på, samtidigt som man drar in på det som ger en motståndskraft som sömn, träning och bra mat. Det är olyckligt eftersom den som kommer till läkaren i tid kan få hjälp med rehab och hejda ett utmattningssyndrom med lång sjukskrivning.
Text: Karin Cedronius
Foto: Shutterstock
Det här är en artikel från Afa Försäkrings tidning Trygg på jobbet, december 2024. Läs fler artiklar och nummer och ta reda på hur du kan prenumerera digitalt på tidningen kostnadsfritt.
Orsaker till att undvika medicinska kontroller
Förnekelse
Okunskap
Rädsla för konsekvenser
Machokultur
Arbetsgivaren erbjuder inte lagstadgade kontroller
Så kan arbetsgivaren hjälpa till
Utbilda medarbetarna
Gå ihop fack, arbetsgivare och företagshälsovård och informera årligen om medarbetarnas rätt till medicinska kontroller, rehab, ersättning och omplacering vid skada. Information är A och O för att våga gå på kontroller.
Förändra machokulturen
I byggbranschen är det vanligt med en attityd av att man inte ska visa att man har ont eller skadat sig, man ska vara ”tuff” och ”bita ihop”. Detta måste bort!
Använd förebilder.
Låt de erfarna, duktiga hantverkarna berätta vad som hänt dem, hur de råkade ut för sina skador och vad de yngre kan göra för att undvika att gå samma väg.
Låt professionen tala.
Bjud in läkare som berättar om de rent medicinska riskerna av att låta bli att gå på kontroller och fördelarna med att göra det. Då slipper ni att detta blir en strid mellan fack och arbetsgivare.
Var tydlig
Ge chefen mandat att säga ”det här måste ni göra, annars blir det konsekvenser”.
Återkoppla
Berätta om de lyckade fallen, låt dem inspirera. Var transparent och visa att det fungerar att jobba vidare även för dem som drabbats av vibrationsskador och fått anpassade arbetsuppgifter eller blivit omplacerade.
Faktagranskad
3 december 2024