Omställning och arbetslöshet
Arbetsförmedlingen och a-kassan
Inskrivning hos Arbetsförmedlingen
En anställd som blivit arbetslös ska så fort som möjligt anmäla sig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Det enklaste är att börja med att skapa ett konto och logga in på Arbetsförmedlingens webbplats. Inloggningen sker med e-legitimation, till exempel mobilt BankID.
Själva inskrivningen med uppgiftslämning sker digitalt och motsvarar den tidigare proceduren att fylla i blanketten ”Anmälan om arbetslöshet”.
Planeringssamtal på Arbetsförmedlingen
Den som blir arbetslös ska boka in ett planeringssamtal redan vid inskrivningen på Arbetsförmedlingen. Planeringssamtal behövs dock inte om den arbetslösa vet att hon eller han kommer att få ett nytt arbete eller börja studera inom tre månader. I så fall blir endast Arbetsförmedlingens digitala tjänster aktuella.
Ansökan om ersättning från a-kassan
Även ansökan om ersättning från a-kassan kan göras digitalt på motsvarande sätt: Skapa ett konto på den egna a-kassan och logga in med e-legitimation. En person som inte är medlem i en a-kassa kan ansöka om medlemskap och grundersättning i samband med att hon eller han blir arbetslös. Den som inte vill bli medlem i en a-kassa kan ansöka om grundersättning från Alfakassan.
Kompetens- och omställningsavtal KOM-KR
En nyhet i förhållande till det före den 1 oktober 2022 gällande KOM-KR-avtalet är att det numera i de flesta fall är den anställda och inte arbetsgivaren som ansöker om stöd och insatser hos Omställningsfonden.
Omställningsfonden KOM-KR
Omställningsfonden KOM-KR är en kollektivavtalsstiftelse som ägs av arbetsgivarorganisationerna Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Kommunala företagens arbetsgivarorganisation Sobona samt arbetstagarorganisationerna Kommunal, OFR:s förbundsområden och AkademikerAlliansen.
När det nya KOM-KR-avtalet trädde i kraft den 1 oktober 2022 utökades Omställningsfondens uppdrag till att omfatta grundläggande kompetensstöd även under anställning och till såväl tillsvidareanställda som tidsbegränsat anställda. Omställningsfonden kan också ge stöd till arbetsgivare vid arbete med strategisk kompetensförsörjning.
Arbetsgivaren ska informera om möjlighet att söka stöd från Omställningsfonden. Det är arbetstagaren som ansöker om stöd och insatser enligt avtalet. Det är ett individuellt val för arbetstagaren om man vill ansöka om stöd eller inte.
Det är arbetsgivaren som ska anmäla vissa arbetstagare till Omställningsfonden. Det avser tillsvidareanställda arbetstagare som sagts upp på grund av arbetsbrist. Arbetsgivaren ska också anmäla anställda som träffat en överenskommelse med arbetsgivaren om att anställningen ska upphöra om grunden för överenskommelsen är arbetsbrist eller sjukdom. Detta gäller inte om något annat överenskommits med den anställda, till exempel om hon eller han av integritetsskäl eller andra skäl inte vill anmälas eller ta del av stöd och insatser från Omställningsfonden.
När Omställningsfonden fått anmälan från arbetsgivaren informerar fonden anmäld arbetstagare om de möjligheter till stöd som finns.
Arbetsgivaren ansöker (Sobonas medlemmar) respektive avropar (SKR:s medlemmar) medel för förebyggande insatser från Omställningsfonden. Arbetsgivaren kan efterfråga stöd av Omställningsfonden i arbetet med strategisk kompetensförsörjning.
På webbplatsen omstallningsfonden.se finns mycket information och anvisningar för såväl arbetsgivare och anställda som för fackliga representanter.