Sjuklön
Sjukanmälan till arbetsgivaren
För att ha rätt till sjuklön måste den anställda anmäla sjukfallet till sin arbetsgivare. Arbetsgivaren behöver normalt inte betala sjuklön för tid före anmälan. Ibland kan den anställda på grund av sjukdomen eller skadan vara förhindrad att göra sjukanmälan själv eller genom någon annan. Om anmälan görs omedelbart efter det att hindret upphört kan man ändå ha rätt till sjuklön.
Läkarintyg
Läkarintyg ska lämnas till arbetsgivaren från och med den åttonde sjukdagen. Intyget behöver inte innehålla uppgifter om diagnos, utan syftet är bara att intyga nedsättning av arbetsförmågan.
Förstadagsintyg
Enligt Allmänna bestämmelser kan arbetsgivaren kräva att den anställda lämnar läkarintyg tidigare än den åttonde sjukdagen och/eller att läkarintyget ska vara utfärdat av en viss läkare eller tandläkare. Arbetsgivaren har rätt enligt lag att begära förstadagsintyg, oavsett om det är reglerat i kollektivavtal eller inte.