Viktigt att tänka på för de respektive ersättningarna

Efterlevandepension enligt lag

Inom en vecka efter att en person bosatt i Sverige har avlidit, får Pensionsmyndigheten uppgift om döds­fallet från Skatteverket. Myndigheten utreder då om det finns någon efterlevande som har rätt till efterlevandepension. Om någon uppgift saknas kontaktar Pensionsmyndigheten den/de efterlevande. Om det inte går att bedöma om det finns någon efterlevande så får dödsboet en broschyr om efterlevandepension och uppmanar den som anser sig vara efterlevande att ta kontakt med Pensionsmyndigheten.

Anhöriga kan numera i de flesta fall få sin efterlevandepension (omställningspension, barnpension eller änkepension) utan ansökan. Bara i vissa fall behöver anhöriga ansöka om efterlevandeförmånerna.

  • Den avlidna var inte bosatt i Sverige.

  • Det gäller efterlevandepension efter en försvunnen person som kan antas vara avliden.

  • Döds­fallet inträffade före den 1 november 2012.

Det finns en uppsättning retroaktivitetsregler som i praktiken blir aktuella först om de efterlevande behöver ta initiativet själva till att ansöka. Retroaktivitet är i detta fall enkelt uttryckt svaret på frågan ”Hur långt tillbaka i tiden före ansökan kan jag få ersättningen beviljad?”. Svaret är:

  • Omställningspension/änkepension: Högst 3 månader retroaktivt före ansökningsmånaden.

  • Barnpension: Högst 2 år retroaktivt före ansökningsmånaden.

  • Efterlevandestöd till barn: Högst 6 månader retroaktivt före ansökningsmånaden.

Efterlevandeförmåner enligt kollektiv­avtal (AKAP-KR respektive KAP-KL)

Familje­skydd AKAP-KR är en förmån som betalas genom en för­säkring tecknad av arbetsgivaren hos KPA Pension. Arbetsgivaren anmäler döds­fallet till KPA Pension. Även efterlevande kan anmäla döds­fallet till KPA Pension, till exempel då den anställda avslutat sin an­ställning och arbetsgivaren inte känner till döds­fallet.

I KAP-KL är efterlevandepension en förmån som betalas av arbetsgivaren. Efterlevande bör därför snarast kontakta arbetsgivaren.

Återbetalningsskydd är kopplad till tjänstepensionsförsäkring i AKAP-KR, KAP-KL och det äldre avtalet PFA. Avser avgiftsbestämd pension som betalats in till en tjänstepensionsförsäkring. Den finns i regel per automatik, men kan ha valts bort av den anställda. Återbetalningsskydd innebär att kapitalet i försäkringen betalas ut till efterlevande. Kontakt tas med den försäkringsgivare där kapitalet placerats.

Tjänste­grupp­liv­försäkring (TGL-KL)

Anmälan om anställds eller makes dödsfall ska göras snarast till KPA Tjänstepensionsförsäkring. som administrerar TGL-KL. Arbetsgivaren är skyldig att hjälpa de efterlevande med anmälan. Enligt de preskriptionsregler som gäller från och med 2015 ska döds­fallet ha anmälts – och anspråk på ersättning därmed ha gjorts – senast tio år efter döds­fallet. Annars förfaller (preskriberas) rätten till ersättning.

Arbets­skade­försäkring (socialförsäkringsbalken)

Vid dödsfall på grund av arbetsskada ska arbetsgivaren göra anmälan om arbetsskada till Försäkrings­kassan. De efterlevande kan dessutom ansöka om begravningshjälp och efterlevandelivränta hos Försäkrings­kassan.

Trygghets­försäkring vid arbetsskada (TFA-KL)

Vid dödsfall på grund av arbetsskada ska en anmälan också göras till Afa För­säkring, förutom till Försäkrings­kassan. Anmälan görs i första hand digitalt på afaforsakring.se. Om det av någon anledning inte är möjligt, kan anmälan göras på pappersblanketten ”Skadeanmälan TFA/TFA-KL Trygghets­försäkring vid arbetsskada”. Den kan laddas ned från via länken nedan eller beställas på telefon 0771-88 00 99.

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd