Anmälan vid rehabilitering

Ansökan om rehabiliteringsersättning från Försäkrings­kassan

Rehabiliteringspenning

Den som deltar i arbetslivsinriktad rehabilitering kan få rehabiliteringsersättning i form av rehabiliteringspenning och särskilt bidrag. Arbetslivsinriktad rehabilitering kan bestå i att den försäkrade arbetstränar under en period, deltar i ett arbetslivsinriktat rehabiliteringsprogram eller deltar i en utbildning.

För att man ska kunna få rehabiliteringsersättning ska rehabiliteringen ingå i en rehabiliteringsplan som Försäkrings­kassan har fastställt och godkänt. Försäkrings­kassan har en blankett som heter Ansökan om rehabiliteringsersättning där man kan ansöka om rehabiliteringspenning och/eller särskilt bidrag (som det står mer om i nästa avsnitt). Även Försäkrings­kassan kan själv ta initiativ till att byta ut sjukpenningen om/när de har fastställt en rehabiliteringsplan.

Särskilt bidrag

Ansökan om bidrag till exempelvis resor, läromedel, kursavgifter i samband med arbetslivsinriktad rehabilitering ska man göra själv. För kostnader går det också att ansöka om förskott.

Arbetsgivarens utlåtande och plan om återgång i arbete

Arbetsgivaren är skyldig att upprätta en plan för återgång i arbete tillsammans med den anställda senast när hon eller han varit frånvarande på grund av sjukdom i 30 dagar, och det kan antas att arbetsförmågan kommer att vara nedsatt under minst 60 dagar. Om sjukperioden redan från början kan antas bli längre än 60 dagar, så behöver planen upprättas tidigare än efter en månad (lagtexten anger ”omgående”). Arbetsgivaren är inte skyldig att skicka in planen till Försäkrings­kassan efter upprättandet, utom om myndigheten begär det.

Försäkrings­kassan har en särskild blankett (FK 7459) med ifyllnadsanvisningar för arbetsgivarens plan för återgång i arbete. Det finns dock inget formkrav för planen; det går med andra ord utmärkt att använda den policy som arbetsgivaren sannolikt redan använder i rehabiliteringsärenden. För att säkerställa att den egna planen är tillräcklig kan arbetsgivaren antingen använda den mall som finns på Försäkrings­kassans hemsida eller jämföra den egna planen med mallen för att säkerställa att alla relevanta upp­gifter finns med.

Bidrag för arbetshjälpmedel

Den anställda och arbetsgivaren kan samtidigt lämna in flera ansökningar om olika hjälpmedel.

Den anställda ska själv ansöka om bidrag till sådana hjälpmedel som är av individuell karaktär. När den anställda beviljas bidrag till att köpa ett hjälpmedel, är det hon eller han själv som äger hjälpmedlet.

Arbetsgivaren i sin tur ansöker om bidrag till sådana hjälpmedel eller anordningar som innebär ingrepp i arbetsgivarens egendom, till exempel att en lokal eller maskin måste byggas om. Det finns också möjlighet att få bidrag till reparation av ett arbetshjälpmedel som inte är en fast anordning. Ansökan om bidrag till reparation ska ske på samma sätt som ansökan om bidrag till arbetshjälpmedlet.

Yttrande från facklig organisation

Innan ett ärende om bidrag till arbetsgivare avgörs, ska berörda arbetstagarorganisationer ha fått tillfälle att yttra sig. Detta framgår av 8 § förordningen (1991:1046) om bidrag till arbetshjälpmedel.

Ansökan om ersättning från AGS-KL Rehabilitering

En arbetsgivare som betalar för en anställds rehabilitering, till exempel psykologsamtal, kan få upp till halva kostnaden ersatt från AGS-KL Rehabilitering. Ansökan om ersättning för rehabiliteringskostnader från Afa För­säkring görs av arbetsgivaren men kan också göras av Försäkrings­kassan. Ansökan fylls i på Afa Försäkrings webbplats. Det krävs samtycke från den anställda för att arbetsgivaren ska kunna skicka in ansökan till AGS-KL Rehabilitering.

Sam­tyckes­bilagan finns att ladda ned här:

Innan åtgärden påbörjas, eller absolut senast inom sex månader från det att åtgärden påbörjas, ska ansökan om ersättning för rehabiliteringskostnaden ha inkommit till Afa För­säkring.

Följande handlingar ska ha kommit in till Afa För­säkring för bedömningen av om medel kan beviljas:

  • Ansökan från arbetsgivaren eller Försäkrings­kassan där orsak och syfte till rehabiliteringen framgår. Bifoga även plan för återgång i arbete eller en kopia av rehabiliteringsplan om en sådan upprättats.

  • Samtycke från den person som ska rehabiliteras.

  • Underlag som tagits fram av det företag/den behandlare som genomför rehabiliteringen med infor­mation om den specifika behandlingen.

Afa För­säkring sänder beslutet om ersättning för rehabiliteringskostnaden till den kontaktperson som angivits i ansökan. Efter avslutad rehabilitering kommer en enkät med några frågor angående resultat och upplevelse av rehabiliteringsinsatsen att skickas via e-post till kontaktpersonen.

Ersättningen för rehabiliteringsstödet kan uppgå till halva rehabiliteringskostnaden.

När arbetsgivaren har fått samtliga fakturor eller fakturaspecifikationer för den aktuella rehabiliteringsåtgärden ska arbetsgivaren sända in kopior på dessa till Afa För­säkring. På betalningsunderlagen behöver det finnas infor­mation om vem som behandlats. Även i detta fall ska handlingarna skickas in digitalt. Afa För­säkring kan inte göra delutbetalningar utan kan utbetala först när samtliga fakturor eller fakturaspecifikationer har skickats in.

Rätten till beviljat stöd preskriberas om en begäran om betalning inte inkommit till Afa För­säkring inom tre år från den dag då stödet för åtgärden/insatsen beviljades.

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd