Avtals­grupp­sjukförsäkring AGS-KL

Det går bra att som anställd anmäla sjukdom antingen digitalt på afaforsakring.se eller som tidigare på pappersblankett. Arbetsgivaren får via arbetsgivar­sidorna ett enkelt och säkert verktyg som ger en bra överblick och möjlighet att bekräfta an­ställning.

Digital anmälan på afaforsakring.se

Den anställda kan göra anmälan om sjukdom på afaforsakring.se med e-legitimation (BankID). Om den anställda uppger mobiltelefonnummer och/eller e-post vid anmälan kommer sms och/eller e-post att skickas om specifika händelser i ärendet.

Afa För­säkring kan, om behov finns, även ta emot anmälan på telefonnummer 0771-88 00 99. I samband med anmälan kan den anställda också välja om kommunikationen ska ske via brev, digitalt på Mina sidor eller den digitala brevlådan Kivra.

Genom att logga in med e-legitimation på Mina sidor kan den anställda bland annat följa sitt ärende för att se var i handläggningen ärendet befinner sig, läsa brev, uppdatera kontakt­uppgifter eller ändra sina val, hämta kopia på anmälan och se när en utbetalning är gjord.

Alla handlingar – till exempel läkarintyget som alltid ska finnas med – kan skickas digitalt, med eller utan e-legitimation. Det går även bra att skicka papperskopior.

När den anställda anmält sitt sjukfall på afaforsakring.se är det arbetsgivarens uppgift att bekräfta anställningen så att Afa För­säkring kan påbörja handläggningen av ärendet. Arbetsgivaren får, efter att avtal upprättats, ett enkelt och säkert verktyg (arbetsgivar­sidorna) som ger en bra överblick. Även arbetsgivaren loggar in med e-legitimation. 

Läs mer om digital anmälan och om hur arbetsgivaren ansluter sig kostnadsfritt till tjänsten här: E-tjänster för arbetsgivare

Anmälan på pappersblankett

AGS-KL-blanketten och andra blanketter kan laddas ner på afaforsakring.se.

Den anställda fyller i och undertecknar framsidan på blanketten ”Anmälan till Avtals­grupp­sjukförsäkring”. Arbetsgivaren bekräftar anställningen på blankettens baksida.

Bifoga alltid kopia av läkarintyg.

När ska anmälan göras?

Dagsersättning från AGS-KL

Anställd som saknar rätt till sjuklön enligt lag och/eller avtal ska göra en anmälan till Afa För­säkring när sjukskrivningen varat mer än 14 dagar. Anställd som har rätt till sjuklön enligt avtal anmäler till Afa För­säkring när sjukskrivningen varat mer än 90 dagar.

Om sjuklönen betalas under kortare tid än 90 dagar, ska sjukfallet anmälas när sjuklönen upphört (men tidigast när sjukfallet varat mer än 14 dagar).

Dagsersättning från AGS-KL vid smittbärar­penning

Anställd som beviljats smittbärar­penning från Försäkrings­kassan från och med den 1 juli 2021 kan ansöka om dagsersättning från AGS-KL från första dagen med smittbärar­penning.

Särskild AGS-KL-förmån – gäller med övergångsbestämmelser

Anmälan till Särskild AGS-KL-förmån om Försäkrings­kassan beslutat att sluta betala sjuk- penning kan endast göras digitalt och sedan den 1 oktober 2022 endast i fall som inträffat före detta datum. Se infor­mationen i avsnittet om sjukpenning.

Om Försäkrings­kassan beslutar om sjukersättning eller aktivitetsersättning

Om Försäkrings­kassan beslutar om sjukersättning eller aktivitetsersättning Skicka en kopia av Försäkrings­kassans beslut omgående till Afa För­säkring. Bifoga uppgift från Försäkrings­kassan om sjuk­penning­grundande inkomst vid insjuknandet och utbetald sjukpenning.

Viktigt att tänka på vid ansökan om AGS-KL-ersättning

Fullständig infor­mation finns på afaforsakring.se

  • Den anställda anmäler sjukskrivning i första hand digitalt på afaforsakring.se med eller utan e-legitimation. Om det av någon anledning inte är möjligt, går det att använda pappersblanketten ”Anmälan till Avtals­grupp­sjukförsäkring AGS-KL och Avgifts­befrielse­försäkring”.

  • Arbetsgivaren bekräftar anställningen digitalt på afaforsakring.se (arbetsgivar­sidorna). Om pappersblankett används ska arbetsgivaren fylla i upp­gifter på baksidan. Pappersblankett finns för nedladdning på Anmälningsblanketter.

  • Sjukanmälningsdag. På anmälan ska den anställda ange insjuknandedag.

  • Sjuk­penning­grundande inkomst (SGI), ska vara den sjuk­penning­grundande inkomsten vid insjuknandet, oavsett om inkomsten har förändrats därefter.

  • Yrke/Sysselsättning.

  • Flera arbetsgivare, ska alltid anges. Även den SGI som hänför sig till anställningarna ska anges.

  • Kopia på läkarintyg ska finnas med i anmälan, oavsett om man anmäler digitalt eller på pappersblankett. Är sjukersättning/aktivitetsersättning beviljad ska kopia på beslutet bifogas. Alla handlingar kan skickas till Afa För­säkring digitalt eller som papperskopia.

Om an­ställning saknas

Om den försäkrade var arbetslös vid insjuknandet ska hon eller han bifoga arbetsgivarintyg på den senaste anställningen. Om den försäkrade haft aktivitetsstöd, ska även intyg från Försäkrings­kassan om detta bifogas. 

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd