Beslut inom socialförsäkringssystemet
Försäkringskassan administrerar de flesta socialförsäkringsförmåner, utom pension. Den som inte är nöjd med Försäkringskassans beslut har rätt att begära omprövning. Det måste ske skriftligt och Försäkringskassan har tagit fram en särskild blankett, FK 7024, för detta.
Begäran om omprövning ska skickas till den adress som står på blanketten. Om den försäkrade efter omprövningen fortfarande är missnöjd, kan man överklaga till förvaltningsrätten.
Omprövning av Försäkringskassans beslut
Beslut om exempelvis sjuk- och aktivitetsersättning, arbetsskadelivränta, merkostnadsersättning och assistansersättning fattas av en tjänsteman med funktionstiteln ”beslutsfattare” på Försäkringskassan.
Om den försäkrade är missnöjd med beslutet kan hon/han begära att Försäkringskassan gör en omprövning. Det står på beslutet hur lång tid man har på sig att begära omprövning.
Begäran om omprövning ska alltid vara skriftlig. Använd blanketten FK 7024 och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Det är viktigt att alltid besvara frågan på blankettens andra sida (”Varför och på vilket sätt vill du att beslutet ändras?”).
Omprövning av Försäkringskassans beslut om återkrav
Om Försäkringskassan har betalat ut för mycket i ersättning, får den försäkrade ett beslut om återkrav. Återkravsbeslutet kan omprövas – men det är viktigt att ändå betala skulden senast på förfallodagen för att slippa dröjsmålsränta.
Även i detta fall gäller att omprövningsbegäran ska vara skriftlig. Använd blanketten FK 7024, kryssa i rutan Annat i frågan ”Vilket beslut vill du ha ändrat?” och skriv Återkrav och vilken förmån det gäller.
Omprövning av Pensionsmyndighetens beslut
Beslut som fattas av Pensionsmyndigheten kan avse pensionsgrundande inkomst, PGI, pensionspoäng i det gamla ATP-systemet, barnårsrätt, pensionsrätt i premiepensionen, efterlevandepensioner, bostadstillägg till pensionärer och äldreförsörjningsstöd.
Liksom ifråga om Försäkringskassans beslut måste man alltid först begära omprövning av beslutet. Omprövningsbegäran ska vara skriftlig. Använd blanketten PM 8655 och skicka in den antingen via e-post till Omprovning_Overklagan@pensionsmyndigheten.se eller som papperspost till:
Pensionsmyndigheten,
Box 304, 301 08 Halmstad.
Begäran om omprövning ska senast ha kommit in till Pensionsmyndigheten inom två månader från det att den försäkrade fick del av beslutet. Mer information och eventuella kortare eller längre tidsfrister står i Pensionsmyndighetens ursprungliga beslut.
Omprövning av beslut inom arbetslöshetsförsäkringen
En arbetslöshetskassas beslut om ersättning kan överklagas till förvaltningsdomstol, men först ska den försäkrade begära omprövning. Om ett beslut överklagas innan det har omprövats, ska överklagandet anses som en begäran om omprövning.
Allmänt gäller att både begäran om omprövning och överklagan ska göras skriftligt. I begäran ska anges vilket beslut som överklagas och den ändring av beslutet som begärs. Begäran om omprövning ska ha kommit in inom två månader från den dag klaganden fick del av beslutet.
När det gäller ett överklagande ska ärendet visserligen prövas av förvaltningsrätten – men själva skrivelsen ska den klagande skicka till a-kassan som har fattat beslutet som överklagas. Det är a-kassan som sedan skickar överklagan vidare till förvaltningsrätten.
Överklaga till domstol efter omprövning
Sveriges Domstolar har bra information om hur man går tillväga för att överklaga beslut. Ingångssidan för alla slags överklaganden av myndighetsbeslut finns här på Domstol.se. Besök sidan om Socialförsäkring för mer information.
Förvaltningsrätten
Om Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens eller a-kassans omprövning inte leder till att beslutet ändras, har den försäkrade rätt att överklaga till förvaltningsrätten.
Observera att brevet med överklagan inte ska skickas direkt till förvaltningsrätten, utan till den myndighet (eller a-kassa) som fattat det beslut som överklagas. Den aktuella adressen står i Försäkringskassans, Pensionsmyndighetens eller a-kassans beslut efter omprövningen. Där står också när myndigheten senast måste ha överklagandet. Det som sker sedan är att den ursprungliga beslutsfattande instansen kontrollerar att överklagandet kommit in i rätt tid och skickar sedan in det till förvaltningsrätten.
Förutom skälen till varför den försäkrade anser att det överklagade omprövningsbeslutet är felaktigt och hur hon/han vill att det ska ändras, ska den försäkrade skriva sitt namn, personnummer, adress och telefonnummer. Om den försäkrade anlitar ett ombud, ska en fullmakt i original skickas med.
Kammarrätten och Högsta förvaltningsdomstolen
Den som är missnöjd med förvaltningsrättens dom har sedan möjlighet att överklaga till kammarrätten och i sista hand till Högsta förvaltningsdomstolen. Hur man går tillväga vid dessa överklaganden och vad som gäller finns det mer information om i respektive dom.
Allmänt gäller att en försäkrad inte har en automatisk rätt att få sin sak prövad i dessa högre instanser. I både kammarrätten och Högsta förvaltningsdomstolen krävs att domstolen ger så kallat prövningstillstånd. Prövningstillstånd kan ges till exempel om det är av vikt för rättstillämpningen att överklagandet prövas – så kallad prejudikatsdispens.