Viktigt att tänka på för den/de efterlevande
När någon har avlidit kan det vara svårt för den eller de efterlevande att komma ihåg alla praktiska detaljer kring försäkringarna. Därför har vi sammanställt några punkter om sådant som kan vara bra att tänka på när ett dödsfall har inträffat:
I vilket försäkringsbolag var den avlidna TGL-försäkrad?
Anställda inom kommun och region samt kommunala bolag och Svenska kyrkan = försäkrade i KPA Tjänstepensionsförsäkring.
Privatanställda arbetare = försäkrade i Afa Försäkring.
Privatanställda tjänstemän = arbetsgivaren kan välja försäkringsbolag. Om det är Alecta, framgår det av den försäkrades årsbesked för avtalspensionen ITP. Om det inte står något om TGL i årsbeskedet, kontakta arbetsgivaren för information.
Statsanställda = försäkrade i Statens tjänstepensionsverk, SPV.
Kooperativt anställda = i många fall försäkrade i Folksam, via administrationsbolaget Pensionsvalet, pensionsvalet.se, men kan i vissa fall vara i valbart bolag om den anställda är tjänsteman (KPT1 via kollektivavtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK).
Finns andra grupp- och livförsäkringar?
Om den avlidna var medlem i något fackförbund kan grupplivförsäkring finnas. Möjligheten finns också att privat livförsäkring tecknats av den avlidna. Dessa försäkringsbelopp utfaller parallellt med TGL-försäkringen. Beloppen samordnas alltså inte. Se även information på följande sidor om efterlevandeförmåner i tjänstepensionsavtalen samt i arbetsskadeförsäkringen.
Vem anmäler dödsfallet till försäkringsbolaget?
För försäkrade inom KR-området ska arbetsgivaren anmäla dödsfallet till KPA Tjänstepensionsförsäkring. Uppgifterna behöver dock kompletteras av någon som väl känner till den avlidnas förhållanden, i första hand anhörig. Det görs på den anmälningsblankett till TGL-KL som arbetsgivaren tillhandahåller.
Vem anmäler dödsfallet till Pensionsmyndigheten?
Pensionsmyndigheten får automatiskt en uppgift från Skatteverket och startar själv en utredning av om det finns anhöriga som är berättigade till efterlevandepensioner. En aktiv ansökan från de efterlevande krävs dock fortfarande om antingen den avlidna eller den efterlevande inte var bosatt i Sverige eller om det gäller efterlevandepension efter en försvunnen person som kan antas vara död.
Vilken/vilka efterlevandepensioner kan bli aktuella enligt socialförsäkringsbalken, SFB?
Efterlevandepension i form av omställningspension och barnpension kan bli aktuella. Efterlevandepension handläggs av Pensionsmyndigheten.
Pensionsmyndigheten
registrator@pensionsmyndigheten.seKundtjänst 0771-776 776Mer information, checklistor med mera
i Efterlevandeguiden
Webbportalen Efterlevandeguiden är ett samarbete mellan Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Här finns all information som de efterlevande behöver om formalia efter ett dödsfall. Dessutom åtskilligt av rent praktiskt inriktat material, som exempelvis en checklista över allt praktiskt som de efterlevande behöver göra omedelbart efter dödsfallet, månaderna efter samt året efter (bland annat att deklarera dödsboet).