Viktigt att tänka på för den/de efterlevande

När någon har avlidit kan det vara svårt för den eller de efterlevande att komma ihåg alla praktiska detaljer kring försäk­ringarna. Därför har vi sammanställt några punkter om sådant som kan vara bra att tänka på när ett dödsfall har inträffat:

I vilket försäkringsbolag var den avlidna TGL-försäkrad? 

  • Anställda inom kommun och region samt kommunala bolag och Svenska kyrkan = försäkrade i KPA Tjänstepensionsförsäkring.

  • Privatanställda arbetare = försäkrade i Afa För­säkring. 

  • Privatanställda tjänstemän = arbetsgivaren kan välja försäkringsbolag. Om det är Alecta, framgår det av den försäkrades årsbesked för avtals­pensionen ITP. Om det inte står något om TGL i årsbeskedet, kontakta arbetsgivaren för infor­mation.

  • Statsanställda = försäkrade i Statens tjänstepensionsverk, SPV.

  • Kooperativt anställda = i många fall försäkrade i Folksam, via administrationsbolaget Pensionsvalet, pensionsvalet.se, men kan i vissa fall vara i valbart bolag om den anställda är tjänsteman (KPT1 via kollektiv­avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK).

Finns andra grupp- och livförsäkringar? 

Om den avlidna var medlem i något fackförbund kan grupplivförsäkring finnas. Möjligheten finns också att privat livförsäkring tecknats av den avlidna. Dessa försäkrings­belopp utfaller parallellt med TGL-försäkringen. Beloppen samordnas alltså inte. Se även infor­mation på följande sidor om efterlevandeförmåner i tjänstepensionsavtalen samt i arbets­skade­försäkringen.

Vem anmäler döds­fallet till försäkringsbolaget?

För försäkrade inom KR-området ska arbetsgivaren anmäla döds­fallet till KPA Tjänstepensionsförsäkring. Upp­gifterna behöver dock kompletteras av någon som väl känner till den avlidnas förhållanden, i första hand anhörig. Det görs på den anmälnings­blankett till TGL-KL som arbetsgivaren tillhandahåller.

Vem anmäler döds­fallet till Pensionsmyndigheten? 

Pensionsmyndigheten får automatiskt en uppgift från Skatteverket och startar själv en utredning av om det finns anhöriga som är berättigade till efterlevandepensioner. En aktiv ansökan från de efterlevande krävs dock fortfarande om antingen den avlidna eller den efterlevande inte var bosatt i Sverige eller om det gäller efterlevandepension efter en försvunnen person som kan antas vara död.

Vilken/vilka efterlevandepensioner kan bli aktuella enligt socialförsäkringsbalken, SFB? 

Efterlevandepension i form av omställningspension och barnpension kan bli aktuella. Efterlevandepension handläggs av Pensionsmyndigheten.

Pensionsmyndigheten

registrator@pensionsmyndigheten.seKundtjänst 0771-776 776
PensionsmyndighetenBox 38190100 64 Stockholm

Mer infor­mation, checklistor med mera
i Efterlevandeguiden

Webbportalen Efterlevandeguiden är ett sam­arbete mellan Skatteverket, Försäkrings­kassan och Pensionsmyndigheten. Här finns all infor­mation som de efterlevande behöver om formalia efter ett dödsfall. Dessutom åtskilligt av rent praktiskt inriktat material, som exempelvis en checklista över allt praktiskt som de efterlevande behöver göra omedelbart efter döds­fallet, månaderna efter samt året efter (bland annat att deklarera dödsboet).

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd