Att överklaga

Viktigt att ta kontakt om något är oklart

Det första rådet till en försäkrad som är missnöjd – eller bara har frågor – är dock att ta kontakt med den aktuella handläggaren/avdelningen. Att ta kontakt kan vara så enkelt som att ringa upp eller skicka en e-post. En sådan kontakt kan ge kompletterande upp­gifter och eventuella missförstånd kan ofta klaras upp.

Att tänka på vid begäran om omprövning eller överklaganden

En begäran om omprövning av ett beslut eller ett överklagande ska alltid vara skriftlig. Det som krävs är den klagandes namn, personnummer och adress, vilket beslut saken gäller, var- för den klagande tycker att beslutet är fel och vad den klagande anser att beslutet borde ha varit.

Möjligheten att få rätt vid begäran om omprövning eller vid ett överklagande ökar om man kan tillföra beslutsunderlaget ytterligare något som talar för ens sak. Granska därför kritiskt den utredning som ligger till grund för beslutet.

Anställda som är medlemmar i facket kan alltid vända sig till sin fackliga organisation för att få hjälp att överklaga. Antingen kan förbundet ge det bistånd som behövs eller också kan förbundet på annat sätt hjälpa medlemmen att få tillgång till juridisk eller medicinsk expertis.

Drivs på uppdrag av

Sveriges Kommuner och Regioner logotyp
Akademikeraliansen logotyp
Kommunal logotyp
Offentliganställdas Förhandlingsråd