Allmän information om omprövning med mera
Tänk på att skadeanmälan eller anmälan om försäkringsfall ska vara fullständig och innehålla alla efterfrågade uppgifter och handlingar. Riskera inte ett avslagsbeslut på grund av ofullständig anmälan!
Ny prövning av skadeavdelningen
En försäkrad som är missnöjd med ett beslut ska i första hand vända sig till den aktuella skadeavdelningen och begära en ny prövning av det beslut som hon eller han är missnöjd med. Kontaktuppgifter finns på beslutsbrevet från Afa Försäkring.
Missnöje, missförstånd, oklarheter och klagomål
Missnöje, missförstånd och oklarheter går inte alltid att undvika men kan oftast lösas. Det kan till exempel vara att den försäkrade anser sig ha blivit illa bemött, att handläggningen tar lång tid eller att den försäkrade har andra synpunkter på Afa Försäkrings hantering av ärendet.
Det första som den försäkrade bör göra är att så snart som möjligt kontakta ärendets handläggare. Kontaktuppgifter finns i beslutsbrevet från Afa Försäkring. Ett samtal kan ge kompletterande uppgifter och missförstånd kan klaras upp. Den försäkrade kan också vända sig till handläggarens chef.
Afa Försäkrings Klagomålsansvariga
Afa Försäkrings Klagomålsansvariga innebär en extra möjlighet för de försäkrade att komma till tals och för Afa Försäkring att fånga upp problem och förebygga att nya uppstår.
Klagomålsansvarig hanterar serviceklagomål. Med serviceklagomål avses att en försäkrad i ett enskilt ärende framför konkret missnöje med Afa Försäkrings formella hantering av ärendet, till exempel missnöje med handläggningstid, tillgänglighet eller bemötande.
Klagomålsansvarig ska svara så snart som möjligt. Den försäkrade ska få svar eller information om när svar kan lämnas inom 14 dagar.
Kontaktuppgifter till klagomålsansvarig
klagomalsansvarig@afaforsakring.se08-696 35 70Sköts av: Eva Eriksson och Maria Olsson
Afa Försäkrings Omprövningsavdelning
Afa Försäkrings Omprövningsavdelning handlägger sakklagomål. Med sakklagomål avses att den försäkrade begär att ett slutligt ställningstagande på skadeavdelning i ett försäkringsärende ska omprövas i sak (begäran om omprövning). Slutligt ställningstagande på skadeavdelning kan ske genom:
slutligt beslut i en delfråga under försäkringsärendets gång, samt
slutlig ställning (TFA-KL) eller slutligt beslut (AGS-KL) i samband med att ärendet avslutas.
Omprövningsavdelningen gör en ny, självständig prövning av de tvistiga frågorna och har rätt att fatta beslut som ändrar Afa Försäkrings (det vill säga skadeavdelningens) ställningstagande helt eller delvis. Att begära omprövning är kostnadsfritt.
Observera att Omprövningsavdelningen inte prövar ärenden som rör Särskild AGS-KL- förmån. Denna förmån har visserligen upphört för försäkringsfall från och med den 1 oktober 2022, men prövning av tidigare inträffade försäkringsfall kan förekomma även efter detta datum.
Begäran om omprövning ska vara skriftlig och innehålla skälen till varför den försäkrade anser att Afa Försäkrings ställningstagande ska ändras.
Reglerna för omprövning skiljer sig något åt beroende på vilken av försäkringarna det gäller. Närmare information finns också i den besvärshänvisning som följer med Afa Försäkrings ställningstagande i ärendet.
Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar
Om den försäkrade fortfarande är missnöjd efter Omprövningsavdelningens beslut, kan hon eller han begära prövning av beslutet i Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar. Den här prövningen kallas skiljeförfarande och innebär att ärendet prövas slutligt. En skiljedom kan inte överklagas.
Den försäkrade kan skriva ett eget brev för att begära prövning eller använda Skiljenämndens PDF-mall som heter ”Påkallelseskrift”. Mallen kan fyllas i på webben men måste printas ut på papper för att kunna undertecknas.
Oavsett om man använder mallen eller skriver ett eget brev ska följande alltid finnas med:
Uppgift om vilket beslut som prövningsbegäran gäller, hur den försäkrade vill att beslutet ska ändras och vilka skäl som hon eller han har för ändring av beslutet.
Kopia av Omprövningsavdelningens beslut.
Den försäkrades namn, personnummer, ärendenummer, adress och telefonnummer samt eventuell facktillhörighet.
Begäran om prövning ska skickas till:
Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar
101 56 Stockholm
Skiljenämnden består av ledamöter som utses av arbetsmarknadens parter. Arbetsmarknadens parter utser gemensamt en ordförande som är lagfaren domare.
Viktig information om kostnader
Att begära omprövning hos Omprövningsavdelningen Afa Försäkring är kostnadsfritt.
För prövning i Skiljenämnden för arbetsmarknadsförsäkringar – alltså steget efter Omprövningsavdelningen – är reglerna däremot olika beroende på när skadan är anmäld.
I ärenden, där skadeanmälan sänts till Afa Försäkring före den 1 oktober 2007, tas ingen avgift ut.
I ärenden, där skadeanmälan sänts till Afa Försäkring den 1 oktober 2007 eller senare, är avgiften fyra procent av prisbasbeloppet (2 292 kronor år 2024).
Avgiften betalas till Fora, bankgirokonto 5131-6099. Vid betalning måste namn och personnummer anges.
Om skiljenämndens beslut helt eller delvis går på den klagandes linje, betalas avgiften tillbaka. Trots avgiften är det fortfarande ekonomiskt förmånligare att begära skiljenämndsprövning än att inleda rättsligt förfarande i allmän domstol.
I skiljenämnden får den försäkrade vid förlust betala sina egna ombudskostnader, om sådana kostnader finns. Däremot behöver hon/han inte betala Afa Försäkrings kostnader eller skiljenämndens kostnader. Om Afa Försäkring förlorar kan skiljenämnden besluta att Afa Försäkring ska betala den försäkrades ombudskostnader.
Om den försäkrade väljer att inleda rättsligt förfarande i allmän domstol, får hon/han vid förlust däremot som huvudregel betala både sina egna rättegångskostnader och Afa Försäkrings rättegångskostnader. Om Afa Försäkring förlorar tvisten betalar Afa Försäkring som huvudregel såväl sina egna som den försäkrades rättegångskostnader.